MOL Mester-M Díjat kapott tíz pedagógus

A koronavírus-járvány idején különösen fontos a tanárok, edzők munkájának elismerése

 

 

 

  • Tíz kiemelkedő munkát végző tanár és edző kapta meg a rangos elismerést, további közel 30 személy munkáját pedig oklevéllel ismerte el a MOL Alapítvány
  • A járvány miatti digitális oktatásban végzett kreatív munkájáért további 11 pedagógus kapott különdíjat
  • 2007 óta 125 tanár és edző kapta meg a MOL Mester-M Díjat

 

Budapest, 2021. április 12. - A MOL Mester-M Díj idén az eddigieknél is nagyobb jelentőséggel bír, hiszen a COVID-19 járvány okozta helyzetben a tanárok, edzők oktatásba fektetett energiája még inkább felértékelődött, munkájuk elismerése különösen fontos. Korábbi tanítványaik jelölése alapján a MOL Alapítvány kuratóriuma idén is 10 kiemelkedő munkát végző tanárt és utánpótlásedzőt díjazott, de emellett a járványhelyzetre reagálva „Kedvenc Online Tanárom 2020" címmel különdíjat is meghirdetett, amellyel a váratlanul bevezetett digitális oktatási időszak alatt különösen innovatív pedagógiai teljesítményt nyújtó tanárok és edzők munkájára kívánta felhívni a figyelmet. Ebben a kategóriában 11 tanár nyerte el tanítványaik jelölése alapján a díjat. Az erkölcsi elismerés mellett a Mester-M díj fejenként egymillió forintos, a különdíj pedig 200.000 forintos tiszteletdíjjal jár. A koronavírus-járvány miatt a díjátadó ünnepségre nem kerülhetett sor, a MOL Alapítvány virtuális találkozót tartott a díjazottakkal, akikhez ezt követően személyesen viszik el a díjakat.

 

A MOL Mester-M Díj azoknak az áldozatkész tanároknak, edzőknek a munkáját ismeri el, akik ösztönzik a tehetséges gyerekeket a sport, a művészet és a tudomány területén, ezzel egy időben szakmailag, emberileg is tanítványaik példaképei. A pedagógusokat általában saját, korábbi diákjaik és tanítványaik jelölik a díjra, majd a legérdemesebb jelöltek közül a MOL Alapítvány kuratóriuma összesen tíz személyt díjaz. Idén a kuratórium több mint 400 jelölt közül választotta ki azt a négy természettudományos oktatót, három művésztanárt, valamint három edzőt, akik megkapták az elismerést.

 

A Mester-M Díj általában életmű díj, a MOL Alapítvány azonban 2019 óta a „Fiatal tanár" díjkategóriát is meghirdette. Ezzel az alapítvány célja az volt, hogy a max. 10-15 éve a pályán lévő pedagógusok munkáját is elismerje, ezzel is bátorítva a fiatal tanárokat arra, hogy megmaradjanak ebben a teljes embert kívánó hivatásban.

 

 „A koronavírus-járvány okozta helyzetben, a digitális oktatás bevezetése miatt a pedagógusok szerepe még inkább fókuszba került. A MOL mindig kiemelten kezelte az utánpótlásnevelést, a szakember-utánpótláshoz azonban megfelelő középiskolai háttérre van szükség, amelyet a tanárok, mesterek tudnak biztosítani. A pandémiás időszak számukra is nagy kihívás volt, a digitális oktatás pont azt a személyes kapcsolatot akadályozta, amellyel a diák ösztönözhető. De ők megoldották, a tanulóik miatt, a jövő generációja miatt. A Mester-M Díjnak tehát 2020-ban még erőteljesebb üzenete van, ezúton is köszönjük ezeknek a pedagógusoknak, hogy nem adták fel, ilyen körülmények között is ösztönözni, motiválni, szakmailag és emberileg támogatni tudták a gyerekeket"  - mondta Szollár Domokos, a MOL-csoport kabinetfőnöke, a MOL Alapítvány kurátora.

 

A Mester-M Díj 2020. évi nyertesei természettudományos területen Hujter Bálint, matematikatanár (Budapest), aki egyben a Fiatal tanár kategória nyertese is, valamint Nagy István, kémiatanár (Bonyhád), Dr. Regdon Ibolya, kémiatanár (Szeged), Varga István, fizikatanár (Ajak). Művészeti területen a díjat Gárdián Gábor, gordonka művésztanár (Szeged), Ludmány Antalné, magánénektanár (Debrecen), Veres Éva és Veres Gábor, képzőművész tanár házaspár (Szombathely) kapta meg. Az utánpótlásedzők között Bánhidi Ákos, gyorskorcsolya-mesteredző, (Budapest), Harsányi Mária, kosárlabdaedző (Szekszárd) és Tokaji Sándor, nyugdíjas asztalitenisz-edző (Budapest) lettek a 2020. évi Mester-M díjazottak.

 

A MOL Alapítvány a 2020. évi járványhelyzetre reagálva „Kedvenc Online Tanárom 2020" címmel különdíjat is meghirdetett, amellyel a váratlanul bevezetett digitális oktatási időszak alatt különösen innovatív pedagógiai teljesítményt nyújtó tanárok és edzők munkájára kívánta felhívni a figyelmet. Összesen 11 tanár nyerte el tanítványaik jelölése alapján a díjat, amely nettó 200.000 forintos tiszteletdíjjal jár.

 

Kedvenc Online Tanárom 2020" különdíjban részesültek: Ábrahám-Huszár Éva, matematikatanár, Török Ignác Gimnázium, Gödöllő, Czinkus Renáta, biológia-földrajz-természetismeret tanár, Gregor József Általános Iskola, Bp. XVII., Horváth Brigitta, magyar nyelv és irodalomtanár, Karinthy Frigyes Gimnázium, Budapest, Ivánkovich Anita, matematikatanár, Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja, Baja, Kelemen Ákos, karateedző, Dunakeszi, Maroshévízi Krisztina, testnevelő szakedző, Maroshévízi Fitness Iskola Sportegyesület, Budapest, Maróti Zsolt Viktor, magyar-történelem szakos tanár, Vörösmarty Mihály Gimnázium, Érd, Mózesné Kulánda Nikolett, néptánc tanár, Hétlépés Táncegyüttes, Mezei Mária AMI, Budakeszi, Őriné Simonovics Andrea, spanyol nyelv és fizikatanár, Pécsi Kodály Zoltán Gimnázium, Pécs, Váray-Major Zsófia, zongoratanárnő, F. Chopin Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, Gödöllő, Vernyikné Horváth Beáta, matematika- és technikatanár, Hunyadi Mátyás Általános Iskola és AMI, Lőrinci.

 

A MOL Alapítvány a 2020. évi jelöltek közül oklevéllel ismerte el azon személyek pedagógiai munkásságát, akiknek a neve az értékelés során az ún. short listre, azaz a szűkített listára felkerült a későbbi díjazottak nevei mellett. Ők az alábbi természettudományos szaktanárok, művésztanárok és utánpótlás edzők voltak:

 

Barocsai Zoltán, földrajztanár (Szekszárd), Basa Ottó Miklósné, rajztanár (Pásztó), Belovai József, gyorskorcsolyaedző (Jászberény), Buka Enikő, oboa művésztanár (Gödöllő), Csákvári László, karateedző (Budapest), Csátityné Orcsik Judit, magánénektanár (Pécs), Erdős Gábor, matematikatanár (Nagykanizsa), Gál Béla, ny. biológiatanár (Szeged), Gruber László, földrajztanár (Bonyhád), Gurisatti Gyula, búvárúszóedző (Dunaújváros), Horváth Péter, úszóedző (Budapest), Horváth Tibor Gyula, képzőművész tanár (Körmend), Illés Sándor, cselgáncsedző (Budapest), Kele Szabó Ágnes, rajz- és művészettörténettanár (Salgótarján), Kerekes Barnabás, magyar nyelv és irodalomtanár (Budapest), Kissné Kocsis Marianna, magyar nyelv és irodalomtanár (Csongrád), Dr. Komáromi Annamária, fizikatanár (Budapest), dr. Laczkó Mária, magyar nyelv és irodalomtanár (Gyál), Magó Gábor, úszóedző (Budapest-Érd), Marczis György, matematikatanár (Gyula), Németi Edit Erika, kémiatanár (Hajdúböszörmény), Paksa Eszter, balett-tanár (Budapest), Pisák Tamás, szertornaedző (Győr), Salánkiné Knopfler Szilvia, történelemtanár (Gödöllő), Simon Péter, magyar nyelv és irodalom-, etikatanár (Budapest), Szabó Péter, gordonka művésztanár (Budapest), Számadó László, matematikatanár (Budapest), Varga Jenő, ny. testnevelőtanár (Szombathely), Weiszkopfné Kövesközi Zsuzsa, kémiatanár (Budapest).

 

A 2007-ben alapított MOL Mester-M Díj az elmúlt több mint tíz évben az egyik legrangosabb szakmai elismeréssé nőtte ki magát. Az idei díjazottakkal együtt 125 utánpótlásedző és tehetséggondozó tanár részesült már az elismerésben.

 

 

A 2020. évi MOL Mester-M Díj kitüntetettjeinek rövid méltatása:

 

TERMÉSZETTUDOMÁNY

 

TUDOMÁNY

1.       Hujter Bálint, matematikatanár, Budapest - FIATAL TANÁR KATEGÓRIA DÍJAZOTTJA

A budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium matematikatanára, aki a tudományos kutatói karrier helyett választotta a tanári hivatást és egykori iskolájába tért vissza. Speciális matematika tagozatos osztályokban tanít, tehetséggondozó szakkört vezet, matematikai táborokban közreműködik, tananyagokat fejleszt, matematikai versenyek szervezője. Diákjai a Nemzetközi Matematikai Diákolimpián, OKTV-n is kiválóan szerepeltek. Személyes példamutatása, közösségszervező munkája kiemelkedő. A Pósa-féle hagyományokat és a felfedeztető oktatást képviseli. A tapasztalt kollegák is sokat tanulnak tőle.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=SHY43EEVFmA

2.       Nagy István, kémia, fizika és néprajz szakos tanár, Bonyhád

A Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium tanára. Differenciáltan foglalkozik a diákokkal, tehetséges diákjaival önálló projekteket kezdeményez. Ilyen projektként valósítottak meg többek között szigetüzemű napelemet az iskola udvarán, amely alkalmas a mobiltelefonok feltöltésére. 2016-ban tanítványaival ellátogatott a CERN részecskegyorsítóba is. Kutatásaikat a Szegedi Tudományegyetem és az ELTE kutatóival közösen végzik, így a diákok már gimnazistaként bekapcsolódhatnak az egyetemi kutatómunkába, ami nagyon inspiráló számukra. Számos tanítványából lett orvos, tanár, kutató és mérnök. Munkásságát elismerte korábban a Curie Alapítvány, a Richter Gedeon Alapítvány, a Kutató Diákok Szövetsége. 

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=HQ_AdyMECe8

3.       Dr. Regdon Ibolya, kémiatanár, Szeged

A Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium kémiatanára. Mindig a megértés felől közelíti meg a kémia tanítását, rávilágít az összefüggésekre. Nagy rendszerként láttatja a kémiát, amelyben megérthetők az összefüggések. Egyszerre tud szigorú és kedves lenni. Lelkes, sajátos humorával emészthetőbbé teszi a tantárgyat. Az osztályozásban igazságos. Azt hangsúlyozza, hogy a tudás az elsődleges, nem a félévi átlag. Ha a kémián túlmutató téma jön szóba, őszinte, és kifejti véleményét, tanácsot is ad. Folyamatosan bátorítja diákjait, kedvenc mondásával: Ha küzdesz, veszíthetsz, ha nem küzdesz, már veszítettél." Sokat tesz a közösség építéséért is, legyen szó osztálykirándulásokról, tudományos programokról, vagy iskolai filmdélutánokról.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=zGVg4uoooks

4.       Varga István, fizikatanár, Ajak

Az Ajaki Tamási Áron Katolikus Általános Iskola fizika, kémia, matematika és technika szakos tanára. Nagy hatással van a tanítványaira, szemléletformáló pedagógiája különleges, az oktatást szenvedéllyel végzi. A hétköznapi élet jelenségeinek magyarázatán keresztül hozza közelebb a gyerekekhez a fizikát. 2010-től az Öveges József Országos fizikaverseny feladatkitűzője, szervezője. A kutatók éjszakáján önálló bemutatót tartott, játékos, filléres kísérleteit játszóházakban, egészségmegőrző nyári táborban is bemutatja, hogy felkeltse a gyerekek érdeklődését a természettudomány iránt. Tehetséggondozói és tudomány népszerűsítő munkásságáért több elismerésben részesült már (Mikola Sándor díj, Öveges József díj, Ericsson díj, Jedlik Ányos díj).

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=9pmNzI3jGAA

MŰVÉSZET

5.       Gárdián Gábor, gordonkatanár, Szeged

Országos és nemzetközi szinten ismert gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zenei Alapfokú Művészetoktatási Intézmény mesterpedagógusa. Tanítványai országos és nemzetközi versenyeken dobogós helyezéseket érnek el. Növendékei közül sokan a világ szimfonikus zenekarainak művészei vagy sikeres pedagógusok lettek. Fő műve a Gárdián Gordonkaiskola-sorozat, amely Magyarország első számú gordonkaoktatási tananyaga. Angol nyelven is megjelent, kínai kiadása folyamatban van. Tanítványait nemcsak zeneszeretetre és a zeneértésre neveli, hanem a valódi emberi értékek felismerésére és tiszteletére is. Sajátos nevelési igényű diákjaival is számos sikert ért el. A tanár úr több rendezvény, továbbképzés, zenepedagógus-konferencia előadója, gordonkaversenyek zsűritagja, népszerűsítő-ismeretterjesztő zenei programok szervezője, előadója. Szegedi koncertjei valóságos népünnepélyek. Munkásságáért több elismerésben részesült, többek között 2017-ben megkapta a Magyar Arany Érdemkeresztet.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=rgMDAlt_6y4

6.       Ludmány Antalné Ágnes, magánénektanár, Debrecen

A debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola magánénektanára. Munkájának alapvető jellemzői a hivatástudat, a gyermek- és szakmaszeretet, a következetesség, igényesség és a közösségért érzett felelősség. Kedves, barátságos személyiség. Nagyszerű eredményeket ért el mind a jó zenei adottságú gyerekekkel, mind a sajátos nevelési igényű gyerekekkel. 136 helyezés, számos 1-2-3. díj a bizonyíték zenei és pedagógiai felkészültségére. Közel 30 növendéket irányított zenei pályára. Kiváló szervezőmunkáját dicséri pl. az Országos Kodály Zoltán Szolfézs és Népdaléneklési verseny lebonyolítása. Zenepedagógiai továbbképzések, tudományos tanácskozások előadója. Figyelemmel kíséri a gyerekek mindennapjait is, nehéz helyzetben tanáccsal látja el őket. Nagy gondossággal igyekszik a gyerekek tartalmas, igényes kikapcsolódását is szervezni. Mindezeket töretlenül, nagy teherbírással és végtelen szerénységgel végzi. A növendékekkel, azok szüleivel és a kollégáival egyaránt kiváló kapcsolatot ápol.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=477S96rML_8

7.       Veres Éva és Veres Gábor ötvös-, szobrászművész házaspár, Szombathely

A Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium életének évtizedek óta meghatározó művész-tanár alakjai. Személyiségükkel - emberi rátermettségükkel és szakmai tudásukkal - olyan atmoszférát teremtenek, amelyben jó létezni diákként, munkatársként, barátként egyaránt. A házaspár elkötelezett az életszeretet, a tanítás, és az alkotás iránt. Rendszeresen szerveztek pl. nyári táborokat diákjaiknak, részben saját műtermükben, saját anyagaikat rendelkezésre bocsátva. Kiváló pedagógiai érzék jellemzi őket, megteremtették az ideális tanár-diák kapcsolatot oly módon, hogy a tehetség, és a tudás, mint a továbblépés alapfeltétele tudatosult tanítványaikban, akiknek felsőoktatási előmenetelét folyamatosan figyelemmel kísérték. Közösségformáló erejük is kiemelkedő. Egykori diákjaik visszatérő vendégek otthonukban, bizalommal fordulhatnak hozzájuk szakmai és személyes kérdéseikkel egyaránt. Tanítványuk, Szalai Veronika az egyik tervezője a 2007 óta átadott Mester-M díjnak.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=DmGHPOOqvQI

SPORT

8.       Bánhidi Ákos, gyorskorcsolya-mesteredző, Budapest

Bánhidi Ákos műkorcsolyázóként többszörös korosztályos magyar bajnok, gyorskorcsolyázóként felnőtt bajnoki ezüstérmes volt. Fiatalon segédedzőként kezdett dolgozni az első budapesti Short-track klubnál, majd az utánpótlás nevelésben tevékenykedett, a klubnál és a válogatottnál. 2001-től a Magyar Országos Korcsolyázó Szövetség szakfelügyelője, majd 2004-től az olimpiai keret egyik edzője. Többek között az ő munkájának köszönhetően jelentek meg a 2000-es évek elején a sportágban a kiemelkedő nemzetközi eredmények. Tanítványai azóta is ott vannak a legjobban között: Európa - és világbajnoki cím, olimpiai bajnokság (Liu testvérek, női váltó Huszár Erika, Heidum Bernadett, 5000 m-es férfi váltó). Munkáját év edzője és mesteredzői díjjal ismerték el. Bánhidi Ákos a rövidpályás gyorskorcsolya egyik alappillére ma Magyarországon, 2017 óta az olimpiai keret menedzsere is. Szakmai tudása elengedhetetlen a sportág további fejlődéséhez, amelyet készséggel és alapossággal ad át a fiatal kollégáknak.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=yvhEiztLXxg

9.       Harsányi Mária, kosárlabdaedző, Szekszárd

Harsányi Mária, „Harsi" a szekszárdi Kosárlabda Sport Club edzője, közel 40 éve a helyi kosárlabda élet kulcsszereplője, az egész magyar kosárlabda társadalom ikonikus alakja. A mai napig keményen, de teljes szeretettel, odaadással neveli ki a fiatalokat a felnőtt csapat számára is. A 2020/2021 NB1-es bajnokságban 4 utánpótlás korú és 3 már felnőtt korú játékosa szerepel. U16-os csapata kadett bajnoki címet szerzett 2019-ben. Keze alatt nevelkedett több olyan játékos, akik örökre beírták magukat a sportág hazai történetébe: Studer Ágnes, a magyar válogatott első számú irányítója, Bálint Réka, a magyar válogatott meghatározó tagja, Miklós Melinda, az U16-os válogatott csapatkapitánya és az egész magyar női kosárlabdázás legnagyobb ígérete. „Harsi" szinte szülőként foglalkozik minden egyes tanítványával, akik fegyelmet, pontosságot, kitartást és nem utolsó sorban a sportáguk iránti szeretet is megtanulják. Figyelmet fordít arra is, hogy iskolai tanulmányaikat se hanyagolják el játékosai. 2018-ban Príma Díjat, 2019-ben "Szekszárd büszkesége" címet kapott.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=NN1wndof0a0

10.   Tokaji Sándor, nyugdíjas asztalitenisz-edző, Budapest

Tokaji Sándor évtizedeken át foglalkozott fiatalokkal a BVSC asztalitenisz-szakosztályában. A magyar utánpótlás-válogatott fénykora az ő nevéhez fűződik. Szerény, figyelmes, tájékozott volt mindig. Alapos, pontos technikai tanítást adott. Odaadó és áldozatkész ember, mindig lehetett rá számítani. Edzői továbbképzéseken oktatott. Humoros stílusával azonnal megnyerte a gyerekeket. Nyugalmat árasztott, tanítványaival végtelenül türelmes volt. Tisztelet, fegyelem, emberség jellemezte, amely versenyzői elé példaként állította. A Zuglói Önkormányzat Zugló Sportjáért serleggel ismerte el munkáját. Tanítványai 9 Európa bajnoki aranyérmet, 4 ezüst, 9 bronzérmet, valamint Serdülő Ifjúsági Európabajnoki címeket, országos bajnoki címeket szereztek.

Portréfilm: https://www.youtube.com/watch?v=Jp_cZn_xLko

 

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek