BERGMAN 100

CANNES CLASSICS HIVATALOS PROGRAM

 


Valamikor a huszadik század közepén egy hat éves időszakban valami egészen különleges dolog történt. Egy negyvenedik életévébe lépő, hórihorgas svéd férfi új korszakot nyitott a filmgyártás történetében. 1957 és 1963 között több, a filmművészet máig legnagyobb klasszikusai közé sorolt filmet rendezett meg, emellett számos színházi és rádiós produkciót, valamint hat televíziós filmet készített el. A kortárs filmkészítők között Ingmar Bergman figurája a mai napig egyedülálló maradt.
Jane Magnusson rendhagyó dokumentumfilmje sokszínű és árnyalt portrét fest a nagy művészről, aki nemcsak inspiráló, de olykor félelmet keltő személyiség volt. Olyan alkotó, aki keményebben és gyorsabb tempóban dolgozott, mint bárki a film történetében.
„A 2010-es éveim nagy része Ingmar Bergmanhoz kötődik. Három évet töltöttem egy televíziósorozaton és a Trespassing Bergman című dokumentumfilmen dolgozva. Körbeutaztam a Földet, hogy olyan filmkészítőkkel beszéljek, akiket inspirált, halálra rémített, megváltott vagy megdöbbentett személyisége. Zhang Yimou elmesélte, milyen volt az első alkalom, amikor először látta A nap vége című filmet a Pekingi filmiskolában rögtön a kulturális forradalom után, és hogyan változtatta meg a filmművészethez való viszonyát az a nap. Ang Lee könnyes szemmel emlékezett vissza, hogyan élte meg, amikor 1974- ben először látta a Szűzforrást Tajpejben - mintha tényleg elvesztette volna a szüzességét. Alexander Payne Los Angelesben arról beszélt, hogy A hetedik pecsétet mennyire túlértékelték, míg New Yorkban Martin Scorsese beismerte, hogy még mindig nem érti Bergman filmjeit - bár hozzátette, hogy örökre érvényesek maradnak. Ezek a fantasztikus filmrendezők soha nem találkoztak Bergmannal. Csak a filmjein keresztül ismerték. Ebből az anyagból kiindulva azon kezdtem gondolkodni, hogy vajon mit gondolnak és mondanának azok az emberek, aki viszont együtt dolgoztak és beszéltek a mesterrel.
Más képet kapnánk róla?
JANE MAGNUSSON
RENDEZŐ A FILMRŐL
Az elmúlt három évet Bergman egykori munkatársaival beszélgetve töltöttem. Olyan sztárokkal, mint Gunnel Lindblom színésznő, a producer és forgatókönyvíró Katinka Faragón át a hangtechnikusokig és rendezőasszisztensekig. Vallomásaik sokszínű képet rajzoltak a nagy művészről, aki nemcsak inspiráló, de olykor félelmet keltő személyiség volt. Egy hangokra, fényekre, ételekre, álmokra érzékenyen reagáló férfi, akit az emberek mintha hidegen hagytak volna. Egy olyan alkotó, aki keményebben és gyorsabb tempóban dolgozott, mint bárki a film történetében.
Bergman hosszú és hihetetlenül termékeny életet élt. Az jelentette számomra a problémát, hogyan meséljem el a történetét kevesebb, mint két órában. Lehetetlennek tűnt. Mégis, a kutatásom során egy évszám állandóan a szemembe ötlött: 1957 - Bergman legvarázslatosabb és legtermékenyebb éve. Ebben az évben két örökérvényű filmet és egy különleges televíziós produkciót forgatott. A hetedik pecsét és A nap vége premierje ebben az évben voltak. További négy nagyszabású színházi produkciót
is megrendezett, miközben ekkorra már hat gyereke volt négy különböző nőtől és számos afférja. Azon gondolkodtam, miért nem készített még erről senki filmet? Talán Bergman történetét erre az egy évre fókuszálva kéne elmesélni. Ekkor határoztam el, hogy megcsinálom ezt a filmet."
Jane Magnusson
Február 16. A hetedik pecsét mozipremierje.
Március 8. A Peer Gynt ötórás színházi előadásának premierje a malmői Nemzeti Színházban.
Április 18. A Mr. Sleeman is Coming / Herr Sleeman kommer bemutatója a svéd televízióban.
A következő napon a Svéd Rádió sugározza a The Prisoner című rádiójátékot.
Július 2. A nap vége forgatása elkezdődik, a film augusztus 27-én elkészül.
Október 14. A Night Light / Nattens Ijus premierje, Lars-Eric Kjellgren rendezésében,
a film társforgatókönyvírója Ingmar Bergman.
November 16. Gogol Hűtlenek című darabjának rádiószínházi előadása a Svéd Rádióban.
December 6. A mizantróp bemutatója a malmői Nemzeti Színházban.
December 26. A nap vége mozipremierje.
1957 - INGMAR BERGMAN
LEGTERMÉKENYEBB ÉVE
INGMAR BERGMAN
Ernst Ingmar Bergman 1918 július 14-én született a svédországi Uppsalában, és 2007 július 30-án halt meg Fårö szigetén. Svéd filmrendező, színházi rendező, író, színházigazgató, forgatókönyvíró és regényíró. Élete során 55 játékfilmet és 171 nagyobb színházi produkciót rendezett meg, és számos könyvet és cikket írt. Legismertebb munkái A hetedik pecsét, A nap vége, a Persona, valamint
önéletrajza, a Laterna magica. Ötször házasodott és számtalan afférja volt. Kilenc gyermeke született hat nőtől. Bergman munkássága egy központi téma variációit járja körül: diszfunkcionális családok, másokon élősködő, bukott művészek és Isten hiánya, melyek mind kommunikációra való képtelenségünk kollektív manifesztációi. Shakespeare, Molière, Ibsen, és Strindberg művei óriási hatással voltak Bergmanra, nem csak színházi munkáira, hanem egész művészi karrierjére. A megalázottság érzése mellett a kivülállás is rendkívül fontos és lényegi eleme munkásságának. Bergman reflektált elsőként a férfiak belső életére, gondolataira, kétségeire, bizonytalanságaira filmen. Mindenki másnál hosszabb ideig foglalkozott a témával és jobbá vált benne, mint bárki más a filmművészetben.
Az 1968-ban született Jane Magnusson svéd filmrendező és újságíró. A Kobra című kulturális televízióműsor tartalomszerkesztője volt a Svéd Nemzeti Televíziónál (svt). Díjnyertes rövidfilmje a Cupcake címet viseli. Megrendezte továbbá az svt gyártásában a Bergman's Video című filmet és a Trespassing Bergman című dokut. Utóbbiban Martin Scorsese, Woody Allen, Francis Ford Coppola, Wes Anderson, Lars von Trier, Alfonso Cuaron, Michael Haneke és még sok más kiemelkedő filmes vall a mester életművének
rájuk gyakorolt hatásáról. Magnusson írta a Vízibalett című játékfilm forgatókönyvét, melyet a Tribeca Film Festivalon mutattak be 2010-ben. Ebbe - The Movie című dokuja elnyerte a Guldbaggedíjat és a Swedish Great Journalist Awardot is. A sokoldalú szerző regényt írt Esther Williams hollywoodi sztárról Esther Williams: Mocumentary címmel.
JANE MAGNUSSON, A FILM RENDEZŐJE VÁLOGATOTT FILMOGRÁFIA:
2018 Bergman100 (Bergman - A Year in a Life
/ Bergman - Ett år, ett liv)
2018 Bergman - Documentary Television Series, 4 x 60 min
2016 Christina Lindberg
2013 Trespassing Bergman
2009 Ebbe - The Movie
A BERGMAN 100 hazai forgalmazója az ELF Pictures.
Országos mozipremier: 2018. december 6.

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek