Vincze Ádám magyar Senior gokart bajnok lett

A 15 éves Vincze Ádám már nyolc éve gokartozik, idén viszont sikerült elérnie egyik áhított célját: magyar Senior Bajnok lett.

 

A nyolc versenyhétvégéből álló sorozatból Magyar Senior Bajnok lett a fiatal tehetség, aki nagyon örül a régóta várt eredményének.
- Nem volt könnyű ez az év, de így visszagondolva nagyon is megérte a befektetett energia. Idén megtört a jég, a határhoz közeli osztrák városban, Bruckban ugyanis én kaptam a legtöbb pontot. Így a Magyar Országos Bajnokság összetett bajnoka lettem, ráadásul hab a tortán, hogy már a Seniorok között sikerült ezt elérni. Büszke vagyok magamra és a csapatra is, Szombathelyi Bence edzőmre, László Endre szerelőmre és Szép Ferenc csapatfőnökömre, akik hozzásegítettek bajnoki címemhez. Egy hétvége három versenyből áll: elődöntő, döntő és szuperdöntő, ami nagy erőbefektetéssel jár - mesélte a különleges adottságokkal megáldott Ádám, aki számos dobogós helyezést ért el pályafutása során. Nem csoda, hogy a SportVerda autós műsor fel is figyelt az ügyes fiúra, akit egy hónapon keresztül képernyőn is láthatnak a nézők.
- Az év első versenyét is megnyertem Dunaszerdahelyen, a tizennyolc indulóból. A Pannónia Ringen a Közép-Európai Zóna Kupán legutóbb hetedik lettem, ott harmadik is lettem év elején - mondta Vincze Ádám, aki tavaly novemberben Rubens Barricelloval versenyezhetett egy pályán, ám külön kategóriában. A fiatal reménység nagy tervekkel néz a következő évekre.
- Szeretnék jövőre kijutni a Gokart Világbajnokságra, az Európa Bajnokságon indulni, és azt a sorozatot megnyerni. 2017-ben még folytatom a versenyzést a gokart sorozatban, és 2018-ben már a Suzuki bajnokság a célom, és kategóriát ugrani ezáltal.

Vincze Ádám, magyar Senior bajnok: „A gokart az életem!"

A 15 éves tehetség már nyolc éve gokartozik, idén pedig sikerült elérnie egyik nagy vágyát: magyar Senior Bajnok lett. Ádám napjai nem telnek el úgy, hogy ne gondolna a következő versenyére. A mindene ez a sport. Nem csoda, hogy az eredményeket egymás után halmozza, sőt már évekkel előre tudja, milyen bajnokságra szeretne kijutni és megnyerni. Természetesen szülei mindenben támogatják, így erős háttérrel tud koncentrálni a céljaira.

Mikor jött a gokart az életedbe?
Gyerekként sokat játszottam kis autókkal és elektromos járművekkel, voltak távirányítós és tologatós autóim is. Gokartba először 2007-ben, hét évesen, első osztályos koromban ültem a gyöngyösi kis pályán. Édesapám mondta, hogy próbáljam ki, már akkor nagyon megtetszett. Majd 2009 júliusában, kilenc évesen a váci gokart pályán részt vettem egy egy hetes táborban. Ott megmutatták az alapokat, megtanultam az ideális ívek használatát, a megfelelő fékezési pontok felismerését, és azt is, hogyan működik a gáz.
A tábor végén rendeztek egy versenyt, ami szintén nagyon megtetszett nekem, harmadik lettem, a tőlem idősebbek és tapasztaltabbak között. Ezért édesapámék megkeresték a HCK Hobbycart kupát, ami egy rendes bajnokság volt, és ott is elindultam. A verseny után apa motivált, ő mondta, hogy érdemes lenne ezzel valamit kezdeni. 2010-11-ben két szezont töltöttem a Hobbycart kupában. Sokat gyakoroltam két éven keresztül kisebb pályán, aminek meg is lett az eredménye. A szakértők ugyanis látták, hogy sokat fejlődtem ez idő alatt. Ebben a versenysorozatban mindkét évben összesített harmadik helyen végeztem.
Mi motivált a továbbiakban?
2011 októberében ültem először verseny gokartba. A megfigyelők azt mondták, hogyha 1 perc alatt sikerül teljesítenem egy kört, akkor érdemes foglalkozni velem. 57 másodperc alatt körbeértem, szintén a gyöngyösi gokart pályán. Ennek a teljesítményemnek köszönhetően 2012-ben az CRG csapatba igazoltak, és indulhattam a Mátra kupa sorozatban. Az első versenyemen negyedik lettem.
A második Mátra kupán, 2012-ben szándékosan nem indultam el, hogy erősebb mezőnyben vegyek részt az Országos Magyar Bajnokságban. Rögtön az első futamon harmadik lettem. Még ebben az évben átigazoltam a Top Motor Sport csapatához.
Hogyan folytatódott a karriered?

2013-ban az Országos Magyar Bajnokságban harmadik helyen végeztem az összetettben.
2014-ben felkerültem a Juniorok közé a Magyar Bajnokságban, és szintén harmadik lettem a már erősebb mezőnyben is, az egyik legfiatalabbként.
2015-ben a Juniorok között hajszállal lemaradva végeztem a második helyen, szintén a Magyar Országos Bajnokságban.
2015 novemberében részt vettem a világbajnokságon Portugáliában. Nagy élmény, hogy Rubens Barricelloval egy pályán versenyezhettem, ám külön kategóriában. Akkor összesen 78 bajnok indult. Örültem ennek a lehetőségnek, mert nem voltam még ilyen színvonalas versenyen, ráadásul a többiektől trükköket is tudtam ellesni. 
Mi történt idén?
2016-ban megtört a jég. Az év első versenyét is megnyertem Dunaszerdahelyen, a tizennyolc indulóból. A Pannónia Ringen a Közép-Európai Zóna Kupán harmadik lettem év elején, legutóbb pedig hetedik helyezést értem el ott. Szeptemberben a határhoz közeli osztrák városban, Bruckban én kaptam a legtöbb pontot. Így a Magyar Országos Bajnokság összetett bajnoka lettem, ráadásul hab a tortán, hogy már a Seniorok között sikerült ezt elérni.
Mi volt a legnehezebb akkor, és mostanában milyen akadályokkal találkoztál?
Nekem az okozott nehézséget, hogy évekkel ezelőtt voltak, akik kiválóan teljesítettek, én pedig nem mentem még annyira jól. Úgy akartam versenyezni, mint ahogy a többiek, de akkor még nem sikerült. A gép is akadályozott, hiszen az akkori típusnak, az úgynevezett CRG-nek nagyon kemény váza van, szóval jobban csúszik, finomabban kell vele menni. Ez nem tetszett nekem, mindig küzdeni kellett, megcsúszott a hátulja, nem fordult be rendesen. Most már nem ezt használom, hanem egy sokkal jobbat, és ez a sajátom.
Hogyan kell elképzelni az edzéseket?
Edzés során kapok egy rosszabb gumit, hogy ne a jót használjam el, mert csak tesztelünk. Akkor megnézik a motor beállítást, és érdemes a versenyek előtt leellenőrizni és kipróbálni a pályát is. Ha külföldre megyünk, akkor kint is maradunk egy hétig, és teszteljük a pályát.
Matics Zsolthoz járok edzeni, ahol koncentrálni kell és reflexet fejleszteni. Az is megfordult a fejemben, hogy jó lenne két hétre elmenni egy táborba, mert akkor csak ezzel foglalkoznék.
Nyáron nagyon össze voltak sűrítve versenyek, kéthetente biztos, hogy volt verseny, és ez edzésnek is számít.
Veled történt már baleset?
Még nem, viszont egyszer elájultam, mert nem ittam eleget, és meleg volt a sisak alatt, overallban. Nem volt jó érzés. Viszont a balesetektől soha nem féltem. Rajtnál, amikor nagyon sokan vagyunk, érzem, hogy tolnak előre, akkor kicsit izgulok, hogy mi lesz. Most már kicsit enyhült, de azért a mai napig bennem van az effajta aggodalom.
Milyen érzés magyar színekben indulni külföldön?
Nagyon jó, felemelő érzés Magyarországot képviselni.
Hogyan élik át a családtagok a versenyek izgalmas élményeit?
Édesanyám mindig nagyon aggódik, édesapám is sokszor ideges. Én pedig a készülés közben nem vagyok annyira feszült, de a verseny alatt izgulok.
Volt-e olyan, aki ellenezte ezt a sportot?
Édesanyám két okból kifolyólag: egyrészt mert veszélyes, másrészt mert drága.
Miért olyan költséges ez a sport?
Mindegyik gokartot év elején kell megvenni kompletten, hiszen egy év alatt teljesen elhasználódik, kikopik a kormány, illetve ha törés vagy ütközés fordul elő. A vázat versenyenként kellene cserélni, de akár három vagy öt versenyt is kibír.
Motivál Téged, hogy a Szüleid is ott vannak?
Valamikor jó, hogy a közönség sorai között ülnek, máskor viszont ideges vagyok ettől a tudattól.
Tudsz a versenyekre fejben készülni?
Nehéz készülni, csak a reflexemet tudom fejleszteni. Abban a pillanatban dől el minden, akkor csak az utat kell néznem, és vezetnem, koncentrálnom.
Előfordul, hogy diétáznod kell?
Most már nem, de a világbajnokság előtt kellett egy kilenc napos fogyókúrát végigcsinálnom, amitől fogytam öt-hat kilogrammot. Elég rosszul voltam tőle, hiszen nem szerettem azokat az ételeket, amelyek elő voltak írva. Így nem voltam kondiban sem, pedig az lett volna a lényeg.
Össze tudod összeegyeztetni az iskolával?
Elég jó a tanítás, mert minden nap 10.00-re kell bent lennem, és 14.00-kor már végzem. Tizennyolc napig tömbösítve vesszük az órákat, hogy minél több anyagot egyszerre fel tudjunk emészteni. Ez azért van így, mert ide csak sportolók járnak.
Mik a további céljaid?
Ha összejön a szponzori támogatás, akkor a WSK-val szeretnék indulni, ami sokkal gyorsabb mint a Rotax. 2017-ben még folytatom a versenyzést a gokart sorozatban, és 2018-ben már a Suzuki bajnokságban szeretnék részt venni, és kategóriát ugrani ezáltal.

 

Vincze Ádámmal Sárréti Anita beszélgetett

 

 

Bemutatkozó videó:

https://www.facebook.com/181676422241891/videos/190129798063220/

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek