Surranók, gyűjtők, súlyos milliók

Mit gyűjtenek a fiatalok festmények helyett?

 

 

Budapest, 2019. május 2. - A legdrágább közel 53 millió forintért kelt el, de van, amelyikért éjszakákat virrasztanak az üzlet előtt a gyűjtők- a sneakerek ma már nem pusztán kényelmes lábbelit jelentenek, a háttérben egy teljesen új iparág és felvevőpiaca áll. A tizenhat éves Trunk Tomival, a sportcipőgyűjtés hazai nagykövetével a Figyelő készített nagyinterjút a témában.

Az elmúlt pár évben sokszorosára duzzadó sneakerpiac, a becslések szerint tavaly 21 milliárd dolláros, azaz közel 5900 milliárd forintnak megfelelő árbevétellel zárt, nem számolva azzal a profittal, amelyet egy rejtett, másodlagos piac generál: a sneakerheadek vagy gyűjtők akár többmillió forintnak megfelelő dollárt is hajlandók kifizetni egy-egy ritka, limitált kiadású lépőért.

„A sneakerek - más szóval sportcipők vagy edzőcipők - másodlagos piacát a gyártók azáltal hívják életre, hogy limitált darabszámban hoznak ki cipőket. A közösségi média által támogatott „hype" és a bevetett influencerek azután még keresettebbé teszik ezeket. Ezek a ritka cipők, amint kihozták őket a boltból, már sokkal többet érnek." - mesélte Trunk Tomi, a Figyelőnek adott interjújában.

A limitált példányszámban elérhető vagy különleges együttműködésből születő cipők csak fokozzák az így sem elhanyagolható vásárlási kedvet, ez pedig kaput nyit a multicégek számára az új piaci szegmens meghódítására. Az sem ritka jelenség, ha egy-egy darab- annak eredeti, sértetlen csomagolásával együtt- az internetes adok-veszek oldalakon köt ki, ahol aztán többszörös áron cserél gazdát.

„Ha ránézünk a StockX.com-ra, a cipők, sőt a tárgyak tőzsdéjére, látjuk, hogy nem ritka a 3000-5000 dolláros sportcipő sem. A piacra beszállnak a viszonteladók - a zsargonban csak resellerek -, akik ezekre a cipőkre specializálódnak." - mondja Tomi. - „A resellerek leghíresebb képviselője Benjamin Kickz, a fiatal amerikai srác, aki már 16 évesen dollármilliomos volt resellből; sőt, a ritka cipők hírességeknek való továbbadásából. Ő is szerepelt már vezető gazdasági lapokban és tévéműsorokban az USA-ban."

Ez a piac azonban korántsem olyan zárt a beszállni vágyó cégek számára, mint amilyennek tűnik, sőt, egy kreatív vagy szokatlan ötlettel akár már elsőre a csúcsra lehet érni benne. Tomi elmondta, hogy a legváltozatosabb profillal rendelkező cégek is sikeresen szálltak be a sneaker üzletbe: a legextrémebb példák erre a Jägermeister vagy éppen a Polaroid.

A tizenhat éves Trunk Tomi - akit a közösségi médiában Dablty-ként ismernek - szenvedélyes sneaker gyűjtő, kedvenceiért maga is éjszakázott már az üzlet előtt utcán, hogy nyitáskor az elsők között kaphassa készhez a vágyott darabot. Tominak tavaly jelent meg első kötete Márkák, Sneakerek, Z generáció címmel, a könyv májusban németül is megjelenik.

 

Kép: Trunk Tomi

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek