Stúdiószínházi Fesztivál Egerben

A XI. Egri Tavaszi Fesztivál keretében kerül megrendezésre március 27. és április 2. között a XXI. Stúdiószínházi Fesztivál.
A fesztivált befogadó Gárdonyi Géza Színházban bemutatásra kerülő előadások közül igazi kuriózumnak ígérkezik Gianina Cãrbunariu rendezésében a marosvásárhelyi Yorick Stúdió 20/20 című darabja. A 20/20 az 1990 márciusában Marosvásárhelyen lezajlott etnikai zavargásokat kívánja bemutatni, célként mellőzve az igazságtevést vagy a rekonstrukciót. Emellett az egri színpadon az alábbi előadásokat tekintheti meg a közönség: A fajok eredete, a Szutyok, a Peter és Jerry/Állatkerti történetek, a Látogatók, a Caligula helytartója, az Idők folyamán, Az E.T., a Psyché, és a Kicsi nyuszi hopp hopp.
A méltán népszerű Stúdiószínházi Fesztivál megálmodójával és főszervezőjével, Kapuszta Katalinnal beszélgettem.
Honnan jött a Stúdiószínházi Fesztivál alapgondolata?
Annak idején- az 1980-as években- még nem mutatkozhattak be a Vidéki Színházak Országos Találkozóján stúdióelőadások, csak nagyszínpadi produkciók, innen az alapgondolat: a vidéki színházi műhelyekben folyó munkáról teljesebb kép kialakítását lehetővé tevő bemutatkozási lehetőséget teremteni.
A gödöllői Városi Petőfi Sándor Művelődési Központban a hivatásos vidéki hazai stúdiószínházi műhelyekben folyó alkotó, kísérletező munkáról áttekintő képet nyújtó, annak számára fórumot teremtő Stúdió-és Szobaszínházi Találkozót kezdeményezésemre először 1986-ban, a SOROS Alapítvány anyagi támogatásával rendeztük meg. A rendkívül kedvező szakmai fogadtatás nyomán a tartalmi bővülésre utaló új névre keresztelt Stúdió-és Alternatív Színházi Találkozót kezdetben két évenként, 1990-től pedig évenként megrendeztük.
A Találkozóra meghívottak köre előbb a hazai színházi szakma egésze számára fontos eredménnyel, tanulsággal szolgáló legjobb alternatív előadásokat létrehozó együttesekkel, később a hasonló jelentőségű határon túli magyar hivatásos és alternatív előadások alkotóival bővült.
A Találkozóra kezdettől fogva előzetes válogatás után hívtuk meg az együtteseket, melynek során a klasszikus értékeket őrző, a kortárs dráma új értékeit színpadra segítő, a színházi formanyelv, a színészi játék megújítására kísérletet tevő előadásokat részesítettük előnyben. Külön figyelmet fordítottunk a legígéretesebb pályakezdő rendezők, újonnan szerveződő- gyakran a színházi struktúrán kívül létezni próbáló- színházi alkotóközösségek legjobb produkcióinak a Találkozó programjaként a szélesebb szakmai nyilvánosság előtti megismertetésére is.
Miért pont Egert és a Gárdonyi Géza Színházat választották a fesztivál otthonául?
A Találkozó 2001-ben költözött Budapestre, a Bárka Színházba ahol 2005-ig talált otthonra Magyar Stúdiószínházi Fesztiválként, ezt követően 2006-ban költözött Egerbe, a Gárdonyi Géza Színházba , amely akkorra az egyik legjobb vidéki szakmai műhellyé vált Csizmadia Tibor igazgatói munkájának köszönhetően.
Ha néhány mondatban ajánlót kellene írnia a Stúdiószínházi Fesztivállal kapcsolatosan, mi lenne az?
Ajánlásként röviden: az egri és környékbeli közönség számára lehetőség a Fesztivál programja bepillantani a hazai és határon túli vidéki színházak: Kecskemét, Nyíregyháza, Debrecen, Marosvásárhely műhelymunkájába, illetve megismerni a budapesti alternatív társulatok: Pintér Béla Társulata, Nézőművészeti Kft, Pelsőczy Réka és társulata egy-egy új produkcióját, továbbá a Színművészeti Egyetem hallgatóinak egy „tovább élő" vizsgaelőadását Dömötör Tamás rendezésében.
Milyen szisztéma szerint állították össze a 2011-es Stúdiószínházi Fesztivál programját?
A válogatási szisztéma alapjaiban tehát hasonló az előzőekben leírtakhoz. Természetesen a szűkülő anyagi források , a helyszín technikai körülményei és a meghívni szándékozott együttesek más irányú elfoglaltságai - mint mindig -most is befolyásolták a program alakulását.
Milyen nemzetközi kapcsolatokkal bír a fesztivál?
A Fesztivál nemzetközi kapcsolatai jellegéből adódóan a szomszédos országok magyar társulataival alakultak ki, alkalmanként a sepsiszentgyörgyi, szatmárnémeti, marosvásárhelyi, kolozsvári,temesvári, beregszászi, kassai, komáromi, szabadkai, újvidéki színházak voltak vendégeink.
Az Ön véleménye szerint mi a fesztivál üzenete?
Az „üzenet" talán annyi, hogy ha jóval szerényebb anyagi körülmények között is, valamit talán sikerült megőrizni ...
Vissza a főoldalra