Miskolci Nemzeti Színház: Hamupipőke

Gimesi Dóra adaptációja a viktoriánus Angliába helyezi és új színekkel gazdagítja az alapművet

 

„Ezzel a Hamupipőkével érdemes azonosulni" - mesejátékot mutat be a Miskolci Nemzeti Színház

Egy árván maradt, esendő kislány, egy velejéig gonosz mostoha, két kegyetlen mostohatestvér; meg galambok, borsó és lencse, elhagyott cipellő; végül öröm, boldogság és hercegi igazságszolgáltatás: ez a Grimm fivérek klasszikus Hamupipőkéje dióhéjban - a világ meseirodalmának egyik legnépszerűbb darabja. A Miskolci Nemzeti Színház előadása most egész más világot rajzol meg a jól ismert történeten keresztül.

Gimesi Dóra adaptációja a viktoriánus Angliába helyezi és új színekkel gazdagítja az alapművet - mondja Markó Róbert rendező. - Bár távoli korba került a mese, az igazsága megmarad. Két világrend csap itt össze: Hamupipőke, a fiúsan szertelen, szabadszellemű kamasz és a mostoha, a régi, klasszikus világrend hűséges őrzője. Tulajdonképpen egy kamaszlány és a szülei számos konfliktussal terhelt viszonyát láthatjuk a színpadon. Ez az előadás nagyon erősen szól a „jól szeretés problematikájáról": gyakran azt gondoljuk, hogy mi tudjuk, mi a jó a másiknak, és ezt az utat igyekszünk ráerőltetni, ahelyett, hogy valóban nyitottak lennénk az ő gondolkodására is. Sok kérdést felvet ez a mese az elbizonytalanodás kapcsán is. Számos trauma, tragédia törheti meg az életutunkat: az apa elvesztése, a mostohaanya érkezése, a családi béke megbomlása... Hogyan menjünk tovább? Küzdelem, elengedés, új célok meghatározása - milyen stratégiát válasszunk? Bízok benne, hogy ezek a kérdések sokáig tudnak majd munkálkodni a nézőkben - ajánlja az előadást Markó Róbert.

A Hamupipőkét alakító Prohászka Fanni elárulta, már az olvasópróbán elvarázsolták őt a jelmezek és díszletek tervei, és maga az átirat is, ami megtartva a mese kedvességét és báját, mégis kihangsúlyozza az emberi igazságokat. - Nagyon sok mesei elemet, varázslatot az emberi döntések helyettesítenek Gimesi Dóra átiratában. Így sokkal inkább szól az emberről, a saját döntésekről, az útkeresésről - magyarázza a színművésznő. - A szerelmi szál is különlegesen szép ebben a történetben: Hamupipőke és a herceg sem találja a helyét az etikett által túlszabályozott világban, nem akarnak beállni a sorba, hanem fel akarják fedezni a világot a maguk módján. Így találnak végül egymásra, és születik meg bennük a szerelem, ami független a társadalmi rangoktól. Ez a szerelem az, ami Hamupipőkét is felszabadítja, és élni kezdi a saját életét együtt a szeretett férfival - mondja Prohászka Fanni.

Tizennégy évvel ezelőtt a Mostohát alakító Seres Ildikó maga is megrendezte a Hamupipőkét; ő a rokokó világába képzelte a Romhányi József-féle történetet. - Markó Róbert a viktoriánus korba helyezi. Izgalmas korszak ez, az ipari forradalom, a találmányok kora. Ez a Mostoha talán kevésbé elfogult lányaival, sok energiát fektet nevelésükbe, azt remélve, jövőjüket majd egy jó házasság biztosítja. Ő maga is új férjétől várja az anyagi biztonságot, akinek váratlan halála nem rázza meg különösebben. Kemény, törtető, céltudatos nő. Minden vágya, hogy királyi anyós lehessen - meséli a színművésznő. Seres Ildikó szerint már ebben a korban is megjelent a lázadás a szabálykövetés mellett. - A 19. század polgári feleségideálja az engedelmes, férjét tisztelő és kiszolgáló nő volt, aki nem túl okos, nem túl művelt, csak annyira, hogy a szalonokban ne kelljen szégyenkezni miatta. De a szoros fűzőkbe, krinolinba zárt nők között is egyre több volt a szabadgondolkodású, lázadó személyiség. A szabálykövetés talán biztonságosabb, de azt gondolom, az a normális, ha egy fiatal lázadó. Néha hátra kell lépni, és hagyni a fiatalokat, hogy megvívhassák saját csatáikat - részletezi. Hozzáteszi, ez a Hamupipőke kicsit más, mint ahogy eddig ismertük. - Vele nem csak egyszerűen megtörténnek a dolgok. Képes megfogalmazni a vágyait, érdekli a világ, döntéseket hoz, saját sorsát alakítja. Olyan példa, akivel könnyű és érdemes azonosulni - ajánlja az előadást Seres Ildikó.

Grimm testvérek-Gimesi Dóra:

Hamupipőke

 

HAMUPIPŐKE                                           PROHÁSZKA FANNI

MOSTOHA, Apa új felesége                      SERES ILDIKÓ Jászai-díjas

APA, Hamupipőke édesapja                       KINCSES KÁROLY

AMÁLIA, a Mostoha idősebbik lánya          HORVÁTH ALEXANDRA

EMÍLIA, a Mostoha fiatalabbik lánya         MÉSZÖLY ANNA

KIRÁLYFI, hamarosan király, név szerint Fülöp   KOLLER KRISZTIÁN

LEOPOLD, a királyfi komornyikja                      KOKICS PÉTER

 

Díszlettervező: BOBOR ÁGNES

Jelmeztervező: PILINYI MÁRTA

Zene: TARR BERNADETT

Koreográfus: KOZMA ATTILA

Dramaturg: NAGY ORSOLYA

Korrepetítor: NAGY NÁNDOR

Ügyelő:           VARGA RENÁTA

Súgó:              MÁRTON B. ANDRÁS

Rendezőasszisztens: HADHÁZY ILDIKÓ

Rendező:

MARKÓ RÓBERT

 

Fotó: Éder Vera

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek