Liszt és jazz

La Belle Otero, az ezerkilencszázas évek első negyedének híres-hírhedt kéjhölgye keblei, a szerencsés szemtanúk egybehangzó véleménye alapján gyönyörűek voltak.

Liszt Ferenc és a jazz 

Eme domborulatok rabságba ejtették Albert monacói herceget, VII. Edward angol királyt, szerb és spanyol uralkodókat, orosz nagyhercegeket, és szinte számlálhatatlan, kevésbé előkelő, ám annál bőkezűbb hódolót. Az elforduló és kegyeiket megvonó keblek miatt párbajra és öngyilkosságokra vetemedtek megrontott sorsú férfiak. Nem tudhatom, hogy ez a sok csúfos végű történet csupán városi legenda, viszont tényekkel igazolható, a szívtipró kurtizán mellei ihlették a cannesi Carlton Hotel ikerkupoláit.

Az jazz és Liszt Ferenc muzsikájának találkozására a pompás kőkeblek árnyékában, a Banco nevű lokálban került sor 1931 nyarán. Ebben a mulatóban lépett fel a belga-francia vándorcigány gitáros, Django Reinhardt és az Amerikából Európában turnézó feketebőrű hegedűs, Eddie South.

Eddie South szülei sok más déli társukhoz hasonlóan a jobb és szabadabb élet reményében költöztek északra, South Chicagóban végezte el a zenei főiskolát. Észak, és főleg Chicago valóban mentes(ebb) volt a korabeli dél faji előítéleteitől, mégis bőrszíne miatt South nem lehetett tagja szimfonikus zenekarnak. Eleinte más jazzegyüttesekhez csatlakozott, majd saját zenekart szervezett. 1929 és 1931 Európába látogatott. Beiratkozott a párizsi konzervatóriumba, majd Magyarországra jött, hogy az akkor a világ egyik legjobbjának tartott budapesti Zeneakadémián tökéletesítse hegedűjátékát. Tanára, Hubay Jenő (Elbeszélésekre hagyatkozik az utókor, sajnos írásos emlék nem örökíti meg ezt a kapcsolatot. Nincs semmi okunk South szavában kételkedni.) Liszt Ferenc köréhez tartozott. Liszt elsőként tanulmányozta a cigányok zenéjét, motívumait beépítette saját komppozícióiba. A mester és a cigányzene Hubayra is hatással voltak, műveiben megszólaltak cigány melódiák, de maga South is ismerte és szerette a cigányok játékát, Párizsban gyakran látogatott varietéket a prímások kedvéért, gyakran cigány dallamokkal indította improvizációit.

Django, vándorlásai során, különböző cigánytáborokban sokat hallgatta más cigány muzsikusok hegedűjátékát, ha úgy adódott szívesen játszott együtt a tábortűz mellett tásaival. Spanyol, francia, balkáni eredetű cigányzenéket ismert, most azonban lehetősége adódott South mellett, hogy igazi fekete jazzt hallgasson és kísérjen hegedűn. South muzsikájában örömmel fedezte fel saját népének zenei örökségét.

Ezen a zegzugos, kalandos úton, Hubay, South és Djangó közvetítésével , gazdagította Liszt Ferenc zenei öröksége a blues fájdalmas bölcsességét.

Pár példa Liszt hatására:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6RMWo_rpHL0&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=4K07rIf-BcE&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=tnYDUexjEWE

 

 

Végül az eredeti:

http://www.youtube.com/watch?v=-cZCUFKadjg

 

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek