HIGH-TECH HUNGARIKUM A MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUMBAN!

A világ első személyi számítógépen használható interaktív asztali 3D-s virtuális valóság terméke a múzeum Űrhódító - a számítógépes játék (r)evolúciója című kiállításán látható.

 

A kiállításban a gyártott, kész termék mellett az eredeti, hurkapálcikából, karácsonyfaizzókból, szívószálból és egyéb háztartásban jelen lévő eszközökből épített működő prototípus is megtekinthető.

Az Űrhódító kiállítás a múzeum május vége óta látogatható, nagy sikerű tárlata a számítógépes játék történetéről és kulturális hatásairól, amely november 21-ig várja a látogatókat.

A tárlat záró eseményeként november 21-én a Leonar3Do feltalálója, Rátai Dániel interaktív bemutatót tart a „Leóról".

 A „Leo" egy olyan - nemzetközileg is nagy sikert kiváltó - magyar találmány, amely forradalmasítja a számítógépes interakciót, elérhetővé teszi az idáig többnyire csak sci-fi filmekből ismert virtuális valóságot. Várhatóan nagy jelentősége lesz az oktatásban, a legkülönbözőbb szakmai területeken és a szórakoztató elektronika világában is.

 A Leonar3Do (ejtsd: leonardo) legfontosabb hardverelemei: a madár (azaza a rajzeszköz), a 3D szemüveg és a monitor tetejére elhelyezhető szenzorok. A madár a síkbeli egér funkcióit látja el térben, a  speciális 3D szemüveg fejpozíció-követéssel lehetővé teszi, hogy a monitor síkjában megjelenő sztereó képet térbeli valóságként érzékeljük. A szenzorok folyamatosan nyomon követik mind a madáron, mind a szemüvegen elhelyezett LED-ek pozícióját, a központi egységen keresztül információkkal látják el a számítógépre feltelepített Leonar3Do rendszerszoftvert. A rendszer nyílt platformja lehetővé teszi, hogy a bárki számára hozzáférhető SDK (Software Development Kit) segítségével alkalmazások ezrei születhessenek meg a világ szoftverfejlesztői által.

 A később Leonar3Dónak keresztelt asztali 3DVR berendezés első deszkamodelljét 2004. június 10-én mutatta be legelőször nyilvánosság előtt az akkor még alig 19 éves Rátai Dániel.

Az „Ősleó" elkészítéséhez a feltaláló a háztartásokban fellelhető, legközönségesebb anyagokat használta fel: hurkapálcika, karácsonyfaizzók, szívószál, kerítésdrót, szigetelőszalag, CD-doboz, lámpaállványok, stb. - természetesen a testi valóhoz hozzáadva a lelket is: saját fejlesztésű szoftverét. Egy év múlva, 2005 májusában ugyanezzel a deszkamodellel hat első díjat nyert Arizonában, a 21 éven aluli tudósok és feltalálók legnagyobb nemzetközi versenyén, az Intel-ISEF világdöntőn. A további évek fejlesztői munkájának eredményeképpen a hardvermegoldások alapelvei szinte teljesen lecserélődtek, de tény, hogy már ez a deszkamodell is együtt tudta mindazt, amit mások korábbi próbálkozásai legfeljebb csak részelemekben voltak képesek produkálni: valódi virtuális valóság létrehozása asztali környezetben.

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek

A frászt hoztad rám