Hangok mögött, szavak alatt - Ugat (A Gátnál)

Az elmúlt hetekben a Bársony lennék és a Vénusz hasán című dalok voltak soron, az eheti folytatás, a lemez második száma, az Ugat.

 

 

 

A Félmágió című első nagylemezével a közelmúltban jelentkező sárvári A Gátnál zenekar tagjai arra vállalkoztak, hogy sorozatunk epizódjainak segítségével - néhány gondolat erejéig - az albumon szereplő szerzeményeik kulisszái mögé kalauzolják az olvasót. Az elmúlt hetekben a Bársony lennék és a Vénusz hasán című dalok voltak soron, az eheti folytatás, a lemez második száma, az Ugat.

 

3) Ugat (A Gátnál zenekar Félmágió című nagylemezéről)

Homoki Fóka ("civil" nevén Benkő Gábor, a dal szerzője és szövegírója, A Gátnál zenekar gitáros/énekese):

Remélem, hogy nem okoz túlságosan nagy csalódást azoknak az olvasóknak, akik követik ezt a sorozatot, de ehhez a dalhoz nem kapcsolódik olyan "kézzel fogható" sztori, mint az előző epizódok esetében, ennek ellenére szerintem nagyon izgalmas. Sokkal inkább a magyar nyelv bámulatba ejtő gazdagsága kap az Ugat esetében főszerepet, ha úgy tetszik: a tízezer bőrű tűz gyermeke - Hamvas Béla után szabadon... Az egész dal alapja az a monoton, kemény, ütemesen zakatoló lüktetés, amelyre a szöveg a ritmusával, szigorú szavaival ráerősíteni hivatott. Az elveimhez híven, nem szeretnék szövegmagyarázatba fogni, szájbarágós megfejtéseket eröltetni, hiszen még én magam is csak egy bizonyos oldalról látom ezeknek a szavaknak a valóságát.

 

Mindenesetre a dalban megjelenő düh, lázadó odamondogatás mindenképp kiemeli az Ugatot a lemez többi szerzeménye közül, hiszen A Gátnál világa sokkal inkább játékos, néha merengő, néha táncos révületbe hívó, olykor talán a pátoszt sem nélkülözi, de csak nagyon ritkán dühös. Az Ugat viszont ugat. Az a valaki ugat, aki felemeli a hangját valami ellen, vagy valamiért. És, hogy mi ellen? Hogy mi az, ami "betegre csikar, mint a lopott étel"? Számomra a vélt érdemekre felépített hamis énkép, a romlandó elismerésekre felcserélt, szárnyaitól megfosztott, megbéklyózott emberi tudat. De erről beszéljen - pontosabban ugasson - maga a dal!

 

Valamilyen Karabély ("civil" nevén Baráth Tibor, 2012-től A Gátnál zenekar dobosa):

A lázadás egy ízléses formája, amit az Ugat mutat. Az első A Gátnál-szerzemény volt, amivel kezdtem becsatlakozni a "csodacsapatba". Mind a szöveg mind a muzsika máig friss vér számomra zene- és eletfelfogas terén egyaránt. Aki érzi, hamar tud vele azonosulni, de ha csak úgy hallgatod "bele a vakvilagba" alapon, akkor is elsodor ez a fickós rakendroll-futam. Remélem, még 87 évesen is "ugatok én"... is.

 

Fiatal Kutya ("civil" nevén Bucsin Tamás, 2011-től A Gátnál zenekar basszusgitárosa):

Az ének nagyon szépen visszatükrözi a magyar nyelv csodás dallamosságát, ritmusosságát, mint egy hatodik hangszer él ebben a számban. Maga a szám pedig egyszerûen fantasztikus. Kompakt, bólogatós, nagyon egyben van. Végig sodró lendületű, nem véletlenül ez az első "műremek", amihez hozzáfogunk próbáink legelején, megalapozva a hangulatunkat az előttünk álló néhány órára.

 

Pogi ("civil" nevén Paukovics Gergely, 2014-től A Gátnál zenekar kísérőgitárosa):

Az Ugat az első nóta volt, aminek friss tagként nekiálltam, amikor elkezdtem tanulni a dalokat. Szinte a második hallgatásra már a "kezemben" volt a nagy része, ráadásul az a fajta téma, amit imád játszani az ember. Tökéletes, kerek egész, dögös riffekkel, imádom ahogy van!

 

Az Ugat YouTube-linkje

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek