Egy színésziskola, amely a klasszikus magyar színházi értékekre épít!

Egy tehetséges, ügyes, a színházat komolyan vevő fiatal próbáját láttuk, amely Karinthy Frigyes és Molnár Ferenc humoros jeleneteiből készült.

 

Oldalunk már több éve kíséri figyelemmel a Kazán István Kamaraszínház előadásait, produkcióit valamint az ott folyó színész képzést. A mostani beszélgetésünknek az adja az apropóját hogy a 2015-2016-os színész képzés vizsgadarabjába volt szerencsénk bepillantani, és egy kicsit a kulisszák mögé látnunk. Egy tehetséges, ügyes, a színházat komolyan vevő fiatal próbáját láttuk, amely Karinthy Frigyes és Molnár Ferenc humoros jeleneteiből készült. Erről beszélgetünk Kriszt László rendező-tanárral.

- Önt régóta nem lehet látni a mai magyar színházi életben, miért is?

Hátha a színpadi jelenlétemre utal, akkor igen, jó régóta nem szerepeltem, habár a 2013-ban bemutatott, Gajdos József rendezésében bemutatásra került Evita című musicalben részt-vettem mint koreográfus és mint színész is. De kétségtelen hogy az elmúlt tíz évemet inkább a színészképzés és a színházi rendezés kötötte le.

- Mióta foglalkozik színészképzéssel, hogyan vált önből színészpedagógus?

Mint az előbb említettem tíz éve foglalkozom tanítással, amióta a kamaraszínházat megalapítottam a Fészek Művészklubban. Ami pedig a kérdésének a második felét illeti a fene se gondolta volna hogy ezzé válok mert ha a fiatalkori Színművészeti Főiskolai önmagamra visszaemlékszem, akkor igencsak nem érdekelt a színészet esszenciája. Akkor azt gondoltam hogy ha jól nézek ki a színpadon, és rendelkezem egyfajta tehetséggel, az bőven elég, hát nem volt elég. Az biztos hogy Kazán István színészpedagógus-rendező személyisége, emberi  és szakmai kisugárzása, óriási hatással volt rám, és akarva nem akarva ez,  egy életre meghatározta az értékszemléletemet, nem véletlenül vette fel a kamaraszínház az ő nevét.

- Milyen szakmai utat követ a színészképzésnél, melyik iskolatípushoz sorolná magát?

Most nem mennék bele abba hogy hányfajta iskolatípus van, maradjunk annyiban hogy nagyon sok, sokfajta megközelítése lehetséges ugyan annak a célnak. Ahogy mondani szoktam, a kör széléről több helyről is lehet befelé haladni a középpont felé, de az irány az mindig ugyan az. Én nem szeretném feltalálni a spanyolviaszt, mert minden növendék, színész személyisége más és más. Éppen ezért nem lehet őket egy sémára húzni, de a klasszikus, hiteles színjátszás az mindenütt a nagyvilágban egyforma, mint a klasszikus ének vagy tánc. Azt fontosnak tartom hogy ne utánozzunk más nemzeteket, hála Istennek megvannak a saját magyar kiváló, nagyszerű színházi, színjátszó hagyományaink, amelyeket már réges-régen megteremtettek az elődeink. Higgye el hogy ezt a szintet utolérni, újra megteremteni éppen elég nagy kihívás! Hiszen hol vannak a mai Sulyok Máriák, Rutkai Évák, Darvas Ivánok, Sinkovits Imrék?

- Akkor térjünk vissza a "Csak kacagni kell" címet viselő színészvizsgájukra!

Jó, beszéljünk erről, hiszen lényegében ezért találkoztunk.

- Mit lehet tudni a színésznövendékekről?

Mindenfajta korú, képzettségű növendék van köztük, egyben azonban hasonlóak, hogy szeretik a színházat mint olyant, és szívből csinálják azt amit színháznak nevezünk. Természetesen az hogy kiből lesz végül is színész, azt majd a nagybetűs ÉLET fogja eldönteni, sajnos nem vagyok jövőbelátó. De hogy a kommunikációs képességük, személyiségük rengeteget változott, fejlődött az biztos. A színészpedagógia önmagába nem lehet cél, csak eszköz, eszköz hogy jobbá, többé és értékesebbé váljunk.

- Én mindenesetre láttam a próbájukat és végtelenül tetszett, sokat nevettem!

Akkor jó, mert a cél éppen ez volt, hogy színvonalas humort varázsoljunk a színpadra, semmiféleképpen ne közönségességet, ami manapság  dívik, azt nem szeretem.

- Most lesz nemsokára a Premier, kiket láthat majd a közönség?

Az egyszerűség kedvéért álljon itt a névsor: Major Bea, Dombrádi Alina, Vég András, Tigli Hande Tímea, Kőhalmi Ervin, Pálinkás László, Orbán Borbála, Onix Lan, Bihari László, Szofi Nozdroviczky, Kovács Domonkos, Markos Viktória Enikő, Baldauf András, Brandt Rajmund, Robi Czysezon, Szajbert Attila, Kovács Liliána, Odor Barbi, Gajdos József mv, Horváth László mv. Azért had említsem meg azokat a munkatársakat is, akik habár a háttérbe dolgoztak, nélkülük létre sem jöhetett volna. Fotó: Telegdy István és Tóth & Tóth, Zenei szerkesztő: L-Fly Music, Grafika: Pásztor Attila, Videó: Kárer László, Producer: Maximilian Kristóf

- Akik pedig szeretnének többet megtudni erről a tehetséges színésziskoláról azoknak ajánljuk a: www.kazanistvankamaraszinhaz.hu weboldalt!

- Köszönöm a beszélgetést!  

 

 

 

Videó előzetes:

 

 

Cikk-fotó: Telegdy István

 

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek