Egy elfeledett, híres magyar: Szisz Ferenc

A magyar közvélemény szívesen emlékezik meg a magyar feltalálókról, de számos olyan személy van, akinek neve alig ismert pedig értékes ötletekkel járultak hozzá a tudományos vagy technikai fejlődéshez

 

A magyar közvélemény szívesen emlékezik meg a nagy magyar feltalálókról, de számos olyan személy van, akinek neve alig ismert, pedig ha nem is nagy léptékű, de értékes ötletekkel járultak hozzá a tudományos vagy technikai fejlődéshez.

 

Gépészmérnök és a keréktárcsa feltalálója

 

Közéjük tartozik Szisz Ferenc, gépészmérnök is, aki autóversenyzőként, és a gumiabroncs továbbfejlesztőjeként is ismert.  Szisz Ferenc ősei Erdélyi szászok voltak, édesapja költözött Szeghalomra, ő már itt látta meg a napvilágot. A gépek világa korán felkeltett az érdeklődését, dolgozott az uradalmi műhelyben, majd a gyulai gimnáziumban tanult később műszaki tanulmányokat folytatott.

Alig 28 évesen már Párizsban találjuk, ahol a Renault autógyár alkalmazottja. A Renault testvérek hamar felismerték a magyar mérnők találékonyságát, és ötleteit, szabadalmait sorra megvásárolták. Mindez jelentősen segítette a Renault fejlesztését is. Ő alkotta meg az első szabályozott öngyulladású motort, és ő váltotta ki a kurblit egy sűrített levegős indítószerkezettel.

Egyik legmaradandóbb ötlete, azonban a gumiabroncshoz kötődik. A gumiszerelés, és az országúti defekt ugyanis ezekben az időkben nagy kihívás volt és gátolta az autók elterjedését. Szisz Ferenc ennek a problémának a feloldásán dolgozott, amikor feltalálta a keréktárcsát, amelyen keresztül a kerék a jármű tengelyéhez tud kapcsolódni. 1906-ban már elkészült az első keréktárcsával együttesen leszerelhető gumiabroncs, aminek későbbi hírnevét is köszönheti.

 

Szisz, az autóversenyző

Szisz Ferenc azonban nem csak feltaláló és mérnők volt, hanem legendás autóversenyző is. Először a Renault csapatának szerelője, majd csapatvezetője lett. Amikor 1903-ban Marcel Renault meghalt a csapat versenyzője is lett egyben.

Sorra érte el a jobbnál jobb helyezéseket, de nevét akkor írta be az autóversenyzés nagykönyvébe, amikor megnyerte az első Le Mans-i Grand Prix verenyt. A győzelem éppen találmányának a leszerelhető gumiabroncsnak volt köszönhető. A győzelem népszerűséget is hozott, állami elismerésben részesült és azonnal megkapta a francia állampolgárságot is.

Szisz Ferenc később elhagyta a Renault, saját javítóműhelyt nyitott, de későbbiekben is tovább versenyzett. Végül 71 éves korában hunyt el.

Le Mansban külön szisz Ferenc Múzeum működik, és a Hungaroringen első kanyarját is Szisz Ferencről nevezték el. Szeghalomban mellszobor őrzi emlékét.

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek