Dupla premier a Miskolci Nemzeti Színházban!

Don Juan és Nem félünk a farkastól

 „Bergmani kegyetlenséggel előállított megfigyelőállás" - Székely Kriszta rendezi Miskolcon a Nem félünk a farkastólt

A Nem félünk a farkastól egy különleges dráma, nagyon népszerű és nagyon emblematikus darabja a modern drámairodalomnak. Abszurdba hajló történet egy éjszakáról, ahol egy idősebb és egy fiatalabb házaspár tetemes mennyiségű alkohol hatására belekerül az emberi játszmák, az elfojtás érzelmi- és erőspiráljába. A Miskolci Nemzeti Színházban Székely Kriszta állítja színpadra Edward Albee színművét. Az előadást október 5-től láthatja a közönség a Játékszínben.

- Én egyfajta példázatként tekintek erre a történetre, mert - erősen felnagyítva - a saját életünkben is tetten érhető játszmákról mesél - mondja Székely Kriszta rendező. - Egy bergmani kegyetlenséggel előállított megfigyelőállást szeretnék létrehozni, ahol a néző számára az emberi kapcsolódások sokfélesége mutatkozik meg. De hiszem, hogy a bántások és játszmák mögött mégis ott a szeretet, aminek vannak sötét és világos oldalai is.

Szabó-Székely Ármin dramaturggal dolgozták át a darab szövegét. - Három dolog mentén változtattunk a szövegen. Az egyik a terjedelem, hiszen ma már a nappaliban zajló hosszú beszélgetés színházi helyzete nem olyan kuriózum, mint a '60-as években volt. Sokat húztunk a darabból, hogy befogadható legyen. Az Amerikához kötődő miliőt is próbáltuk leszedni a történetről, mert talán távolítaná a nézőktől azokat a problémákat, amikről beszélni akarunk. Általánosan igyekszünk megmutatni az emberi helyzeteket, érzéseket, hiszen nem az számít, hogy ki hol él, hanem az, hogy emberek vagyunk. A harmadik fontos változtatás pedig a történetmesélés mikéntje volt: snitteket látunk ebből a nagyon sűrű éjszakából, időugrásokkal tekintünk bele a négy ember között zajló történésekbe. Ez egy nagyon színészközpontú darab, az emberábrázolásokra koncentrálunk, a közönség pedig a saját bőrén tapasztalja majd, mit tud művelni négy színész játéka ebben a nagyon intim térben - hívja fel a figyelmet a rendező.

A Marthát alakító Nádasy Erika szerint 29 év házasság jut a mélypontjára mire a darab véget ér. - A harmadik rész egy kapcsolat utolsó felvonása egyben. Valószínűleg ez a házasság is úgy indult, mint a többi, két ember összekötötte az életét, hogy együtt találják meg a boldogságot, de valahol, valamikor eltévedtek, és mert a kapcsolatból már nincs kiút, egymás megsemmisítésére törnek. Nincs veszekedés, nincs bántalmazás. Öldöklés van. Mérgező szavak, gyilkos gesztusok, egymás megalázása, a szeretet megtagadása, a szerelem elárulása. Ezeket a fegyvereket a színpadon, a boldogtalan, ugyanakkor elpusztíthatatlan Martha szerepében bevetni pályafutásom egyik legnagyobb kihívása. Egy olyan hullámvasútra ülnek fel velünk a nézők, ami nem lassan, lentről kapaszkodik a magasba, hanem a magasból indul, és amit átélnek velünk, az maga a zuhanás.

A férj, George szerepében Görög Lászlót láthatja a közönség. A színművész szerint minden durva bántás mögött ott van a nagyon mély szeretet is ennek a házaspárnak az életében, hiszen összeköti őket a közös múlt, a közösen átélt fájdalom, a közös képzelet és játékok. - Azt látjuk rajtuk keresztül, hogy az ember mennyire kegyetlen tud lenni a másikkal úgy, hogy mindeközben szereti őt. Ez az este akár a változás lehetőségét is kínálhatja. Az eleinte kedves és összeillőnek tűnő fiatal párról is lerántja a leplet George, ezáltal ők is esélyt kapnak arra, hogy ne a hazugságaik mögé bújva éljék tovább az életüket. A harmadik felvonás alcíme az Ördögűzés. Amikor a démonainktól megszabadulunk, az iszonyatos szenvedéssel jár, utána halálosan gyengék vagyunk, de csak így van esélyünk később felépülni - teszi hozzá a színművész.

Edward Albee:

NEM FÉLÜNK A FARKASTÓL
dráma

fordította: Hamvai Kornél

 

 

 

Martha NÁDASY ERIKA

George GÖRÖG LÁSZLÓ Jászai-díjas

Honey CZAKÓ JULIANNA

Nick PAPP ENDRE

 

 

 

Díszlet- jelmeztervező: PALLÓS NELLI

Dramaturg: SZABÓ-SZÉKELY ÁRMIN

Súgó: BÍRÓ KLÁRA

Ügyelő - Rendezőasszisztens: PERÉNYI LUCA

 

 

 

Rendező:

SZÉKELY KRISZTA

 

Le lehet-e győzni szerelemmel a megsemmisülést? - Don Juan bemutató a Miskolci Nemzeti Színházban

 

Több mint 350 éve töretlen sikerrel játsszák a színházak a minden női szívet rabul ejtő Don Juan történetét. A Miskolci Nemzeti Színházban Szőcs Artur állítja színpadra Molière vígjátékát október 4-én. Don Juan a pillanatnak él, minden percben habzsolja és élvezi az életet. És nem tűr senkit, aki ezt megakadályozná, aki ellenállna életszomjának, és végeredményben őneki. Történetében szerelem és halál, életvágy és megsemmisülés szervesen összekapcsolódik.

Szőcs Artur rendező szerint minden nőben és férfiban valahol mélyen elfojtva van egy Don Juan, aki szeretne szabadon élni. - Ki ne vágyna állandóan szerelmes lenni, megélni a szabadságot, beutazni a világot? Mi szerencsések vagyunk, hogy elővehetjük ezt a darabot és a színpadon megmutathatjuk, megélve ezt a rejtett vágyat. Reméljük, hogy a nézőben is felszabadítunk valamit, és ha a mindennapi életben nem is tehetjük azt, amit Don Juan tesz, egy estére vele kalandozhatunk. Ez egy olyan társulat, akikkel öröm szárnyalni. Nekem alkotóként biztosan, és bízom benne, hogy a nézőtéren ülők is ezt érzik majd.

Az előadásban fontos szerepet kap a zene. - A korzikai férfi énekkarok hangzásvilága mindig nagy hatást gyakorolt rám, ebből a zenei világból kiindulva születtek meg a zenék az előadásba. Nagy Nándor zeneszerző acapella kórusműveket írt az előadáshoz, amelyeket a színház férfikara szólaltat meg, egy kis költészetet lopva a történetbe - mondja Szőcs Artur.

A címszerepet alakító Simon Zoltán elmondta, sokkal árnyaltabb Don Juan alakja, mint pusztán egy léha nőcsábász. - Don Juan őszintén, valódi figyelemmel, kíváncsisággal fordul a nők felé, aminek nem tudnak ellenállni. Nem hazugság ez, hanem őszinte átélése egy igaz pillanatnak. A szerelem beteljesülésével viszont már csak az üresség marad, ez elől menekül a férfi a következő szerelembe.

És hogy mit is jelent pontosan Don Juannak lenni? Simon Zoltán szerint a kulcs a képmutatás elleni küzdelem. - Annyi mindennek kell megfelelnünk. Erkölcsi, társadalmi normák kötnek minket, számtalan játszmát játszunk a hétköznapokban, szűk keretek közé vagyunk szorítva. De ez a férfi felrúgja a kereteket. Tudatos, önmagára reflektálni képes ember, aki elfogadta a sorsát. Az ösztönei és a vágyai szép lassan sodorják a pusztulás felé, de addig is ki akar élvezni minden egyes percet az életben. Nagyon izgalmas ezt a fajta szabadságot megélni a színpadon Don Juan bőrébe bújva.

Molière:
DON JUAN
színmű

Átdolgozta: SZŐCS ARTUR

 

Don Juan SIMON ZOLTÁN

Sganarelle GÁSPÁR TIBOR Jászai-díjas, Érdemes művész

Donna Elvira MÉSZÖLY ANNA

Don Louis VARGA ZOLTÁN Jászai-díjas

Mari PROHÁSZKA FANNI

Bernadette CZVIKKER LILLA

Don Carlos SOMHEGYI GYÖRGY

Don Alonso/Koldus FARKAS SÁNDOR

Frici / Gusman / Ragotin RÓZSA KRISZTIÁN

Vasárnap Úr MÁRTON B. ANDRÁS

A parancsnok szobra: BÁTHORI IMRE / SZABÓ ISTVÁN

Gyerekszereplő: ALPARÁN BALÁZS BENCE / TÖRÖK BALÁZS / TÖRÖK VILMOS

 

Közreműködik a Miskolci Nemzeti Színház férfi énekkara

 

 

Díszlettervező: SLÁRKU ANETT

Jelmeztervező: KOVÁCS ANDREA

Zene: NAGY NÁNDOR

Ügyelő: OREHOVSZKY ZSÓFIA

Súgó: MÁRTON B. ANDRÁS

Rendezőasszisztens: PÖLTZ JULIANNA

 

Rendező:

SZŐCS ARTUR

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek