Átalakítja a írást az internet

Blogok írása, szakértői oldalak, hírportálokon megjelenő cikkek sokasága, de mennyiben változtatta ez meg az írás fogalmát?

Miben más az interneten megjelenő cikkek írása a hagyományos fizikai értelemben vett írásoktól.

Kezdő bloggerek tartalomfejlesztés kapcsán cikkeket írnak, céljuk hogy előbbre kerüljenek a keresőkben, oldaluk frissüljön, el tudják helyezni a szükséges kulcsszavaikat. Azt viszont kevés kezdő blogtulajdonos tudja, hogyan és miért érdemes a cikkeket megírni, hogy az élvezhető és hasznos legyen az olvasó számára is.

Hogyan olvasunk?

Elsőként nézzük meg, hogyan olvasunk. A legtöbb szót betűkre való boncolgatás nélkül, egyetlen „képben" veszi be az emberi agy. Például a "rózsa" szót látva nem betűnként , hanem egy képként értelmezi. Ha egy bonyolultabb szót nézünk, mint például az "pszichológia", a vizuális emlékek híján szinte mindenki kénytelen lebetűzni a szót.

Olvasás a interneten

Az interneten a felhasználók a legtöbb esetben nem olvasnak, hanem „scannelnek".

Átfutják az oldalak tartalmát, megnézik a főcímeket, a képeket, a kiemelt részeket, beleolvasnak az egy- egy bekezdésbe. Ez alapján döntenek, hogy fontos lehet számukra a honlap tartalma, ekkor látnak neki a szisztematikus olvasásnak. A legtöbben csak végigpásztázzák az oldalt, de csak egészen elenyésző részük olvas el mindent szóról-szóra.

Az online és a nyomtatott felület több jelentős ponton is eltér egymástól. Más a felület elrendezése és aránya, különbözőek az olvasási körülmények és szokások, a tartalommal szembeni elvárások is eltérőek a webes környezetben:

  • Objektív, gyorsan átlátható információ: A felhasználók céltudatos információigényük kielégítése végett böngészik az online írásokat.
  • Rövid, tömör stílus, optimális cikkméret fele annyi szót tartalmaz, mint a nyomtatott. A monitorról történő olvasás  lassabb, és fárasztóbb is a nyomtatott szöveg olvasásánál.
  • A lényeges információkat az oldalak felső részébe. Az oldal legfelső látható szakaszát szakszóval a 'hajtás feletti' résznek hívjuk, utalva az offline lapok címlapjára.

Hogyan írjunk a neten?

  • Mondanivalónkat tagoljuk rövid részekre, hogy "fogyaszthatóbb" legyen.
  • A bekezdésen belül használjunk vastagon szedett kulcsszó kiemeléseket, ez segítség az olvasónak beazonosítani az őt valóban érdeklő részt.
  • A hasábok szélességét érdemes legfeljebb 300-400 pixelben meghatározni, hogy ne kerüljön 10-12 szónál több egy sorba. A röviden tartott sorok kényelmesen olvashatóak, nem téved el az ember szeme sorugráskor.
  • Célszerű a "fordított piramis" modellt követve felépíteni a tartalmat, tehát mindig a legfontosabb állítással kezdeni a bekezdéseket, majd a következő részekben kifejteni azt.
  • Más hiteles forrásokra való hivatkozás, külső források linkekkel és idézetekkel elérhetővé tétele.
  • A szerző személye: Az olvasókban növeli a bizalmat ha  megismerhetik a cikk szerzőjét.
  • Aktualitás: Az oldalak rendszeres frissítése alapvető fontosságú. Az elavult adatot vagy statisztikát tartalmazó cikkek hiteltelenek.

 

Összegzés

Az internetet használó emberek nagy része a megváltozott médiafogyasztási szokások miatt szinte egyáltalán nem olvassa el a szöveges tartalmakat.

Az olvasók csak végigpásztázzák az oldalakat, és a számukra érdekesebbnek tűnő részekbe olvasnak bele. A weboldal készítőinek kiemelt erőfeszítéseket kell tenniük, hogy a szöveges üzenetek egyáltalán eljussanak a felhasználóig.

A tartalom rövidítésével, formázásával növelhető az internetes kommunikációs sikere, hatékonysága.

Ennyi lenne tehát az alapvető dolgok sora, könnyen el lehet indulni ezek mentén a blogolás rögös útján annak, de megoldásként választhatjuk szakember segítségét is, ha célunkhoz a simább utat keresnénk.

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek