A Színház szeretete az, ami megtanított értékesen élni!

Kazán István színész pedagógusról elnevezett kamaraszínház tíz éve alakult a Fészek Művészklubban, Kriszt László kezdeményezésére...

 

Kazán István színész pedagógusról elnevezett kamaraszínház tíz éve alakult a Fészek Művészklubban, Kriszt László kezdeményezésére, aki egykor Főiskolai növendéke volt Kazán Istvánnak, s úgy néz ki, a Kamaraszínház megéri az egy évtizedet, ami manapság nagyon ritka egy "nem" támogatott kamaraszínháznál.


- Készülnek a Cole Porter Show-ra, Rádiószínházat alapított közösen a Bredd Rádióval, a színész és táncosképzésük magas színvonalat képvisel, a rendezései kimondottan jók, keveredik bennük a klasszikus színházi érték és az a mai szemléletmód, ami nekünk nézőknek érdekes, érdekfeszítő lehet. Nos, talán ennyi elég is egy szakmai beszélgetéshez Kriszt László rendező, koreográfussal,  itt a Fészek Művészklubban.

Hát akkor minden jó, merthogy éppen ez volt mindig is a célom, már mint ami az általam rendezett vagy koreografált darabokat illeti.

- Ilyen egyszerű lenne az egész?

A fenéket, persze hogy nem ilyen egyszerű, de hát a kérdésében benne volt a válasz, így nem tudtam túl sokat hozzá tenni.

- Viszont azt látni hogy az utóbbi színész vizsgáik kezdenek felnőni, önálló értéket képviselni, olyan színvonalassá válni mint az előadásaik!

Hát ha így látja, az még jobb, örömmel tölt el. Persze sokkal több munka is van ezekben mint a "Profi" előadásainkba, hiszen itt nem képzett színészekkel kell dolgoznom, hanem még a szakma elején lévőkkel. Ezért van az hogy néha jobb is, hiszen ők még nem egyfajta rutinból játszanak, és ettől van bennük valami tisztaság, de pont ezért sokkal több munkát is igényel tőlem.

- Meglehet manapság élni rendezésből? Se pénz, se fegyver se paripa, ahogy a közmondás mondja!

Az olyanoknak mint én, csak nagyon nehezen, a szakma szeretete az ami tovább segít a bajokon, problémákon, mert hogy abból van a legtöbb, de talán éppen a színház szeretete az, ami megtanított értékesen élni.

- Valamikor az Operettszínház ünnepelt musical sztárja volt!   Miért nem lehet önt látni a nagy-színházak színpadjain, plakátjain?

Ezt hogy érti, mint mi?

- Hát mint rendező vagy mint koreográfus, de mint előadó művész is, hiszen a 2015-ös Gershwin Show-ban is kiválóan énekelt és táncolt, pedig nem mai csirke, ahogy mondanák!

Jaj kérem, nem lehet ennyire naiv, gondolja hogy ez így működik? Valaki rendez vagy koreografál egy-két-három értékes darabot és hívni-fogják a nagy-színházak? Sajnos a lehetőségek megadása másképp működik itt Magyarországon. Ami pedig az éneket és táncot illeti, mindig kondiba tartom magamat, mivel a táncórán vagy a zenész színészmesterség tanításnál meg kell tudnom mutatni is a növendékeknek amit kérek tőlük, így általában formába vagyok, s ha jön valamilyen színpadi lehetőség akkor legalább nem esek pánikba, habár csak megjegyzem hogy az elmúlt 15 évben csak Gajdos József rendező  gondolt rám a 2013-as Evita című musicalben, más senki.  S hogy miért van ez így? Fogalmam sincs.

 - Mit ért azon hogy itt Magyarországon másképp működik?

A lényeg az hogy valahol, valakik mindig eldöntik hogy kik kapnak lehetőséget, s kik nem. Amikor ez megtörténik akkor szinte lehetetlen kiesni ebből a bizonyos "kosárból" még ha dög tehetségtelen is az illető, nézze csak meg a Magyar Celebek világát, ami tele van a nem éppen "színészi" énekesi vagy egyéb teljesítményre épített hölgyekkel és urakkal, a többi "Celeb" fazonról meg nem is érdemes beszélni. Sajnálattal tölt el, hogy a mai fiatal generációknak csak ezek a "perc emberkék" jutnak példa képül, s csodálkozunk hogy annyira lent van a mai fiatalok "morális" szintje. Elvétve van az, amikor valaki a kosárban van, és még tehetséges is, ez csak nagyon ritkán fordul elő. A többség "középszerű" vagy egyenesen dilettáns, de jó marketinggel, és még jobb reklámmal sok mindent meglehet oldani. A lényeg hogy a művészvilágban egyszerűen nem történt meg a "Rendszerváltás" Így az állam pénzén élősködő vezető kis királyok, az állam pénzén gyártják a sok lufit, s csak arra ügyelnek hogy jó legyen a reklámunk, és a könyvelésük rendbe legyen év végén az állam bácsi felé. De ugorjunk ezen a témán át, mert ezt a katyvaszt úgy sem lehet megoldani, hiszen 25 éve nem sikerült, és addig amíg nem kerül az egész színházi szakma piaci alapokra, addig semmilyen változás nem lesz, hiszen a "rendszerbe" lévőknek nem érdeke.

- Tele van a sajtó a Jimmy-ről készülő musicalről!

Értem, de mi a kérdés?

-Megtudhatnánk erről valamit?

Most semmi újat nem tudok hozzátenni ahhoz ami idáig már megjelent a sajtókban, gőzerővel dolgozunk a háttérben, Maximilian Kristóf és Zámbó Árpy producerekkel, remélem sikerül sok tehetséges kollégát bevonni ebbe a musicalbe, mert hogy nem sokan vannak és hát nyitottak vagyunk a leendő Partnerek, támogatók felé, hiszen nem kevés pénzbe fog kerülni ez a musical.

- Hát nem túl optimista, ami a szakmáját illeti!

Nem vagyok pesszimista, csak reális, látom a valóságot és nem állok be az egymást tapsolók, ünneplők díszes társaságába, ezt nevezzük "Celeb világnak", de mondjuk ők sem nagyon kapkodnak utánam, s ez így is van jól. Nem véletlenül érzem magam jól egy "szakmai szigeten" /itt a Fészek Művészklubbot értjük/ elkülönülten a Celeb szakmától, mert itt legalább tudunk valami értéket teremteni, s nem kellenek hozzá százmilliók, elég ha a művészek tehetséggel bíróak, szorgalmasak, higgye el a közönség vevő rá! Mindig is azt mondtam hogy az értéket a színpadon, maga a művész képviseli, s nem az a "látvány cirkusz" ami manapság jellemző a színházainkra. Vegye el ezeket a látvány elemeket, s meglátja, szinte semmilyen érték nem marad, habár itt is vannak üdítő kivételek természetesen.

- Olvastam a Kamaraszínház honlapján hogy előkészületben van a Cole Porter Show és Mario Lanza élete,mono-opera formába! Mondana erről valamit az olvasóknak?

A Cole Porter Show hasonlóan fog felépülni mint a tavaly nagy sikerrel bemutatott Gershwin Show, csupa tehetséges énekessel, színésszel, táncossal. Ami pedig a Mario Lanza életéről bemutatásra kerülő mono-operát illeti, Margaréta Scholz írta még 2012-ben, aki egy Szabadkai írónő, Pálinkás László énekes fogja alakítani Mario Lanzát, remélem ezzel a szereppel megtudja mutatni csodálatos hangját, zenei szakértők lesznek továbbá, Pálinkás Péter, Neumark Zoltán és Kemény Gábor. A bemutatót pedig 2016 áprilisára tervezzük a Fészek Művészklubba. De aki szeretne többet megtudni az előadásainkról, műsorainkról az nyugodtan nézzen bele a www.kazanistvankamaraszinhaz.hu weboldalunkra!

- Köszönöm a beszélgetést!

 

 

 

 Cikk: Kovács György   

 

 


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek