Varációk az időre: ősbemutató a Zeneakadémián díjtalan belépéssel

 

 

Március 6-án 19.30 órai kezdettel, A zenekar mesterei sorozat keretében hallható először Magyarországon Bella Máté Erkel Ferenc-díjas zeneszerző legújabb műve, a rotterdami Doelen Ensemble és a Zeneakadémia, valamint a  holland Codarts Művészeti Egyetem hallgatói zenekara kíséretével.

 

Bella Máté a rotterdami de Doelen koncertközpont megrendelésére írta Tabula Smaragdina című kompozícióját, amelyben egy ókori ezoterikus iratot zenésített meg Hamvas Béla filológiai értelmezésének felhasználásával.

A mű olyan átfogó rendszert mutat be, amely összefoglalja az ember és a világmindenség kapcsolatát. Univerzális receptet ad, amelynek segítségével a dolgok természetes vagy tökéletes állapotba helyezhetők, nem véletlen, hogy Isaac Newtontól kezdve több gondolkodót megfogott már. Zenehallgatás közben az idő relatívvá válik, van, hogy gyorsabban telik, van, hogy lelassul. Az én kompozícióm abba az irányba mutat, hogy lelassítsa, majd kikapcsolja a klasszikus időérzékelést. A folyamatot két zenekar és egy szoprán szólista segíti. A zenekarok puha, lírai akkordokat játszanak, amelyek egymásba folynak, akár egy impresszionista festmény - vall a műről a fiatal zeneszerző, a Zeneakadémia oktatója.

A kortárs koncert különlegessége, hogy a műsort Rotterdamban, Arie van Beek karmester vezetésével tanulták meg a közreműködők, és mutatják be a budapesti hangverseny előtt. A holland Louis Andriessen 1981-es De Tijd (Az idő) című műve Szent Ágoston egyházatya és filozófus szövegére készült, női karra és hangszeregyüttesre. Szólót énekel Horti Lilla, az ígéretes szoprán.

 

A koncertre díjtalan belépő igényelhető a Zeneakadémia jegypénztárában.

 

Bella Máté annak a Ligeti és Kurtág nevével fémjelzett zenei hagyománynak a méltó örököse, amely Bartók és Kodály életműve mellett nemzetközi szintre emelte a kortárs magyar zeneműveket. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatójaként Fekete Gyula, a Zeneszerzés Tanszék jelenlegi vezetője, rektorhelyettes tanítványaként szerzett diplomát. 2010-ben Lisszabonban a nemzetközi zeneszerző egyesület Chuang Tzu's Dream című kompozícióját ajánlotta a 30 év alatti kategóriában a világ számos komolyzenei rádiójának sugárzásra, 2011-ben pedig a London Sinfonietta is bemutatta a darabot. 2012-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem felkérésére komponálta "A tavasz ébredése" című egyfelvonásos operáját, amelynek ősbemutatója a Magyar Állami Operaházban volt. 2015-ben mutatták be a musica viva, a Bajor Rádiózenekar valamint az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány közös felkérésére íródott Lethe című vonószenekari művét. Ugyanebben az évben az MR Szimfonikusok és a Budapesti Fesztiválzenekar játszotta darabjait, miközben a Münchener Kammerorchester bemutatta fagottversenyét.

Számos díja közül kiemelkedik a Junior Prima díj és az Erkel Ferenc-díj. Gyakran kap felkéréseket színházi kísérőzenék komponálására, többek között a Nemzeti Színház és a Vígszínház előadásaihoz írt zenét. Foglalkozik popzenével is, ezt tekinti a fiatal generáció egyik lehetséges innovatív művészeti platformjának. Jelenleg doktori disszertációját írja a Zeneakadémián, ahol egyetemi tanársegédként, az egyetem zeneszerzés tanszékén oktat.

 

 

Legolvasottabb cikkek