Terítéken az étel: gasztroművészeti kiállítás Budapesten

 

Budapest, 2018. május 23. – Az étel rejtett dimenzióival foglalkozik a Koreai Kulturális Központ és a Stúdió Galéria május 30-tól látogatható rendhagyó kiállítása. A csoportos kiállításon hat ország húsz alkotója mutatja be, hogy az éhség csillapításán túl milyen szövevényes gazdasági, mikrobiológiai, politikai szálak fűznek minket az ételhez. A kiállítás alatt a Food Not Bombs Budapestnek gyűjtenek tartós élelmiszert a szervezők.

Miért az otthoni koszt az igazi? Hogyan válik átpolitizálttá az anyatej? Miként lesz egy étel a személyes vagy a nemzeti identitásunk része? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel foglalkozik a május 30-tól látogatható csoportos kiállítás, a Santopalato. A két helyszínen párhuzamosan zajló kiállítás Stúdió Galériában látható részében elsősorban az étel és az étkezés ökológiai vonatkozásai, míg a Koreai Kulturális Központban az élelem kulturális identitáshoz kapcsolódó jelentései lesznek terítéken.

A kiállítók közt szerepel a dél-koreai származású Jiwon Woo is, aki szerint a kulináris örökség nemcsak szájhagyomány vagy a tárgyak útján, hanem mikrobiális szinten is tovább hagyományozódik. A rangos Bio Art & Design Award díj egyik nyertese Budapesten látható installációjához különböző országokban élő koreai családok tagjainak a kezén található mikroorganizmusait tenyésztette ki és vizsgálta az Utrechti Egyetem mikrobiológusaival.

Hódi Csilla és Daniel Parnitzke installációi a városi gombatermesztésre fókuszálnak. A gombákra az utóbbi években egyre nagyobb figyelem irányul: nem csupán azért, mert a gomba a húsnál sokkal fenntarthatóbb fehérjeforrás, hanem a gombafonálban rejlő óriási potenciál miatt is. A mycélium ugyanis, azon túl, hogy képes lebontani a szerves anyagokat, hálózatos és intelligens szerkezeti felépítése miatt a jövőben akár bizonyos típusú műanyagokat, bőrt vagy építőanyagokat is helyettesíthet majd.

A Stúdió Galériában láthatjuk majd a budapesti Hunyadi téri piac megmentéséért 2007 nyarán alakult, főleg 6. kerületi lakókból és más kerületekből a piacra járó vásárlókból álló Kincsünk a piac - Hunyadi tér csoport alapítójának, Bartha Gabónak a piacról, a termelőkről és a csoport munkájáról, valamint saját permakultúrás kertjéről készült fotók együttesét. Az alulról szerveződő, civil csoport célja az volt, hogy a környékbeli lakók, valamint a piac árusainak, bevonásával társadalmi párbeszédet kezdeményezzenek a belváros egyik terének a jövőjét illetően. Végül az ő tevékenységüknek köszönhetően a kerület elállt a mélygarázs-építéstől, a tér és a szabadtéri piac megújult és azóta is üzemel, a csarnokkal együtt.

A kiállításon több személyes érintettségű, a generációk közötti kapcsolat és az étel összefüggéseivel foglalkozó művel találkozhatunk majd. Poór Dorottya sorozatának kiindulópontja a nagymamája élettörténete - a hétköznapi és meghatározó események láncolatában felbukkanó ételekkel, főzéssel kapcsolatos helyzetek a családon belüli erőviszonyok és szokásrendszerek tükreivé válnak. Szabó Eszter Ágnes több mint húsz éve alkalmazza az ételt mint képzőművészeti médiumot. A kiállításon látható Rekonstrukció - Ajándék a koncentrációs táborból című műve személyes történetből és traumából táplálkozik: a háborús csokoládé a Don-kanyart és a mauthauseni koncentrációs tábort megjárt nagyapa emlékműveként is értelmezhető, mely magába sűríti a holokausztot övező hallgatást és némaságot, a feldolgozhatatlanság és a kimondás lehetetlenségét. Fátyol Viola a szülőkkel és az anyai nagymamával való kapcsolatát feldolgozó sorozatában a nagymama halála után, az anyára és unokára hagyományozódó tésztakészítés a múló idő és a családot összetartó szokásrendszerek érzékeny szimbóluma.

A kiállításon kísérő eseményekkel is várják a látogatókat. Június 5-én 18 órától a Koreai Kulturális Központban Németh Ilona mutatja be a jelenleg a pozsonyi Kunsthalle-ban látható kutatásalapú kiállítását. A projekt a szlovákiai cukorgyárak bezárásának társadalmi-gazdasági hatásával foglalkozik.

A kiállítás címe, Santopalato (Szent Szájpadlás) a futuristák előtt tiszteleg, akik az ételeket a művészet alapanyagának tekintették, és újraértelmezték az étkezéshez kapcsolódó szabályokat. Az 1931-ben Torinóban megnyílt Santopalato volt az első futurista étterem, ahol a fogások és az enteriőr is a Marinetti körébe tartozó művészek alkotásai voltak.

A kiállítás a Koreai Kulturális Központban 2018. május 30-tól július 31-ig, a Stúdió Galériában június 1-30. között látogatható. A belépés díjtalan, de jótékonysági célú hozzájárulást fogadnak az intézmények. A kiállítóterekben kihelyezett ládákban a Food Not Bombs Budapestnek gyűjtenek tartós élelmiszert a szervezők. A látogatókat arra biztatják, hogy konzervekkel, tésztával, rizzsel, fűszerekkel járuljanak hozzá a rászorulókat étkeztető csapat tevékenységéhez.

Képek:
Jiwon Woo Mothers hand taste 2017 photo credit Hanneke Wetzer
Poór Dorottya Ételtörténetem 03megpuszilta
Szabó Eszter Ágnes RekonstrukcióTollal Közélet És Kultúra fényképe.Tollal Közélet És Kultúra fényképe.Tollal Közélet És Kultúra fényképe.

Legolvasottabb cikkek

Október 23-ára