MuseumDigit Konferencia a Magyar Nemzeti Múzeumban



Magyar Nemzeti Múzeum Országos Muzeológiai Módszertani és Információs Központja (OMMIK) idén hatodik alkalommal rendezte meg 200 résztvevő számára a múzeumi digitalizációról, a kulturális adatok felhasználási lehetőségeiről és a digitális kompetenciáról szóló nemzetközi konferenciát.

November 26-27-én zajlott a 6. MuseumDigit konferencia, ahol a résztvevők aktuális kulturális fejlesztéseket, új digitális technikák alkalmazási lehetőségeit, a digitális kompetencia fejlesztés és a múzeumi digitalizáció magyar helyzetét ismerhették meg nemzetközi kitekintéssel kulturális intézmények digitális stratégiáiról, eredményeiről, megoldásairól.
A Magyar Nemzeti Múzeum Dísztermében zajló kétnapos programra 200 érdeklődő regisztrált, a harmadik nap három workshopján 50 jelentkező volt. Az előadások szekciókra bontva a múzeumi élet fontos és aktuális kérdéseit tárgyalták az alábbi témák szerint csoportosítva:
  • Digitalizálási stratégiák és eljárások a GLAM szektorban
  • Digitális tartalmak menedzselése
  • Műtárgyak és digitális technológiák     
  • Digitális kultúra az Európai Unióba          
  • Digitális kompetencia        
A szakmai kommunikációt segítette, hogy minden szekció végén, átlagosan 4 előadás után, a szekcióvezetők segítségével a téma megvitatására is sor került. A közönség soraiban ülő kollégák észrevételei, kérdései az előadók felé bebizonyította, hogy a múzeumi digitalizáció fontos és aktuális téma mind itthon, mind pedig külföldön.
A program teljes ideje alatt 8 partner is megjelenési lehetőséget kapott az előadások szomszédságában, a Rotunda teremben, ahol saját fejlesztéseiket, termékeiket mutatták be a résztvevőknek. A konferencia fontos újítása volt, hogy egy moderált pódiumbeszélgetés során a kiállító cégek a kulturális szektorban végzett munkájuk tapasztalatait megoszthatták és rámutattak néhány bizonytalan tényezőre a kulturális intézményeknél szokásos, projekt alapú, elsősorban pályázatok útján finanszírozott fejlesztések hosszú távú hiányosságaira. A cégekkel való közös gondolkodásnak hasznos kiegészítése volt az extra napon, november 29-én csütörtökön megszervezett három workshop program is:
  • Interaktív és autonóm digitális látogatói tárlatvezető rendszer
    (céges partner: Histovery)
  • Gyűjteménydigitalizálás 2018 (céges partner: Tripont)
  • Segítség! Webes projektet kaptam! (céges partner: Integral Vision)
A konferencia mind tartalmában, mind pedig a szolgáltatások magas színvonalában méltó volt a patinás és nagy múltú Magyar Nemzeti Múzeum épületéhez, elismertségéhez. A résztvevők eddigi visszajelzései alapján a főszervező, Országos Muzeológiai Módszertani és Információs Központ büszke arra, hogy a magyar múzeumi élet egyik kiemelt kulturális eseményét tudta megvalósítani. Célja, hogy ezt a színvonalat megőrizze és jövőre a régióban ismertebbé tegye, a környező országok szakembereit is megszólítsa.

Legolvasottabb cikkek