A FSZEK Zenei Gyűjtemény áprilisi programja

A programok regisztrációhoz kötöttek. Regisztrálni a bandoli@fszek.hu e-mail címen, a 411-5011-es telefonszámon vagy személyesen, a könyvtár aulájában található központi információs pultnál lehet.

Phantasia Britannica - A reneszánsz és a barokk között Angliában
2019. április 8. (hétfő) 18.00 óra
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Fogadóterem, 1088 Budapest, Reviczky u. 1.
Program:
Alfonso Ferrabosco I : Ut re mi fa sol la (John Baldwins Commonplace Book)
Alfonso Ferrabosco II : Fantasia
Thomas Morley: Miracolus love’s wounding (The First Book of Canzonets to Two Voices)
Matthew Locke: Fantasia-suite No. 2. (The Consort of Two Parts for Several Friends)
Matthew Locke: Fantasia suite No. 1. (The Consort of Two Parts for Several Friends)
Thomas Morley: Fantasia La Torello (The First Book of Canzonets to Two Voices)
William Lawes: Fantasia-suite No. 1.
Alfonso Ferrabosco II: Fantasia (S.30)
Thomas Morley: Fantasia (Fitzwilliam Virginal Book)
James Harding: A Fancy I.
John Jenkins: Fantasia-suite

Közreműködik a Recurring Company
Edőcs Fanni (csembaló)
Regős Júlia (viola da gamba)
Haraszti Dóra (furulya) művészeti vezető
A Recurring Company alapító tagjai a Lipcsei Zeneművészeti Főiskola régizene-tanszakán ismerkedtek meg egymással. Diplomaszerzésüket követően, 2014-ben alakult meg az együttes Budapesten sok kísérletezés, improvizálás után. Azóta számos koncertet adtak Magyarországon és külföldön. Felléptek többek között a Veszprémi Régizenei Napokon, a  Zempléni Fesztiválon, koncerteztek Utrechtben, Brnóban és Kolozsváron, ahol a La Stravaganza barokk zenei versenyen II. helyezést értek el. Folyamatosan bővülő repertoárjuk a 16. századi angol, német és olasz reneszánsz művektől a német és francia érett barokk művekig terjed.
Az együttes a régi zene előadásának lehetséges mai útjait keresi. Ezek közé tartozik a  minél autentikusabb játékmód, az autentikus és a szabad improvizáció és a kettő közti átmenet,  a régi zenék párhuzamba állítása kortárs művekkel, régi darabok és live samplinggel való feldolgozásuk előadása ugyanazon a koncerten, szokatlan koncerthelyszín választásával új kontextus teremtése és új közönség elérése, a hagyományos koncertszituáció megkérdőjelezése, felbontása (a hallgatók szabadon mozoghatnak, táncolhatnak).
Mindezzel az együttes célja, hogy felelősséget vállaljon a régi kincsért, amit megszólaltat:  felelősséget vállaljon tehát az emlékezésért és a teremtésért, mert minden koncert a jelenlegi kultúrát alakítja, teremti.„A kincs létezik, kiástuk, de nem szeretnénk vitrinben tartani, hanem élő anyagként tekintünk rá, formáljuk, gyúrjuk, más és más környezetbe helyezzük, beszélgetünk vele.“

Szép és/vagy kifejező? - Fókuszban Cecilia Bartoli 
2019. április 10. (szerda) 18.00
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Kisgaléria 1088 Budapest, Reviczky u. 1.
A program előtt (17.30 és 18 óra között) az információs pultnál várjuk az érdeklődőket, hogy segítsük a helyszín megközelítését.

Cecilia Bartoli művészetével kapcsolatban rajongó és fintorgó véleményvezérek küzdenek egymással, de abban nincs vita, hogy az elmúlt 30 év egyik legjelentősebb énekese. Korszakos, zenetörténetet formáló előadó. Mi a titka? Miért lehet szép, ami inkább csúnya?
A program az Ízlések, művészek, közönség című sorozat első estje. Egy jól sikerült koncerthez nemcsak jó zene és jó zenészek kellenek, hanem jó közönség is. Hogyan hallgassunk / hallgatunk zenét, hogyan ítéljük meg a művészek teljesítményét? Mi segíthet eligazodni az interpretációkkal, felvételekkel kapcsolatos vélemények útvesztőjében? A zene értő, kritikus befogadásához adhat szempontokat beszélgetéssorozatunk, amit Molnár Szabolcs zenetörténész, zenekritikus moderál - bejátszásokkal inspirálva, közös gondolkodásra serkentve a résztvevőket.

A sorozat következő részei:
2. Hiteles és/vagy hatásos? - Fókuszban Bartók Concertójának néhány karmestere. 
Április 24. (szerda) 18.00
Bartók Béla egyik utolsó befejezett kompozíciója, a Concerto a bemutató óta a zenekari repertoár kötelező darabja, szinte nincs is olyan karmester, aki ne tenne kísérletet vele. A kompozícióból számos lemez és CD készült és a legnépszerűbb online videómegosztón is tucatjával érhetünk el élő koncertfelvételt. Mekkora különbségek vannak az egyes előadások között és jó-e az, ha egy műről többé-kevésbé mindenki ugyanazt gondolja?
3. Stílusos és/vagy érzékeny?, Fókuszban a Mozart-zongoristák. Május 8. (szerda) 18.00
A zongoristák között közhely, hogy Mozart zenéje a legapróbb előadói tévedést is megbosszulja, hogy a virtuozitás igazi próbája nem a gyorsaság, nem a hangerő, nem a bonyolult zenei szövet, hanem a mozarti nyelv hallatlan differenciáltsága. Miben áll a Mozart-interpretáció nehézsége, és felérhet-e a tökéletességhez az előadás?

Figyelmükbe ajánljuk még írásainkat a Zenei gyűjtemény blogján: https://zeneigyujtemeny.wordpress.com/

A rendezvény résztvevői megjelenésükkel együtt tudomásul veszik, hogy a rendezvényen fotó / videofelvétel készül, amelyet a könyvtár honlapján vagy Facebook oldalán közzétehet. Az adatkezelés önkéntes hozzájáruláson alapul. A felvételen látható érintett írásban tiltakozhat az arcmása közzététele ellen. Helyfoglalás érkezési sorrendben. Csak az ülőhelyek számának megfelelően tudjuk a közönséget fogadni. Megértésüket köszönjük!

Legolvasottabb cikkek